WARMIA, MAZURY

Czwartek, 25 sierpnia 2022 · | Komentarze 4

Trasa: ELBLĄG-Pasłęk-Wilczęta-Pieniężno-Bartoszyce-Korsze-Węgorzewo-Banie Mazurskie-Rapa-Banie Mazurskie-Kruklanki-Giżycko-Kętrzyn-Biskupiec-OLSZTYN

Na miesiąc przed maratonem Zachód MRDP nadszedł czas na ostatnią jazdę testową. Testowałem jazdę z dwoma torebkami na ramie oraz nowym modelem Ortlieba mocowanym ,,na klik” do prętów siodełka. Wybór trasy był nieco przypadkowy, przypomniałem sobie po prostu, że piramida w Rapie przeszła remont i jej w tym nowym stanie nie widziałem. Plan zakładał zrobienie 400km+ i odwiedzenie jeszcze łuku Mazur Garbatych Gołap-Sejny a potem powrót z Ełku PKP. Ale że poszłoby na to za dużo czasu (sama kolej 6 godzin), a ja miałem tylko dzień wolnego to plan został zmodyfikowany i ostatecznie koleją wróciłem z Olsztyna.

Na trasę ruszyłem o 18:30 i poganiany dobrym wiatrem ruszyłem na Pasłęk rzuć okiem na rozpoczynające się właśnie zawody balonowe. Ujrzałem 7 kolorowych balonów unoszących się na południe od Pasłęka, czyli zupełnie nie tak gdzie jechałem. No, ale balony to ja już kiedyś z bardzo bliska widziałem ;-)

Z Pasłęka jazda prowadziła trasą Maratonu Elbląskiego ,,pod prąd” i tak to dotarłem do Wilcząt, gdzie zaczął się zjazd w dolinę Pasłęki. A potem podjazd i już byłem w Pieniężnie. Na stacji benzynowej uzupełniłem napoje i ruszyłem nowiutką DW 512 do Bartoszyc. Po drodze widziałem małe hałdy piasku na asfalcie naniesione przez mocny deszcz z gruntowych wjazdów na ten nowy asfalt. Niebezpieczna rzecz dla cienkich opon rowerów szosowych, zwłaszcza w ciemnościach.

W Bartoszycach zameldowałem się na Orlenie, porządnie podjadłem, napiłem się kawy, odpocząłem i ruszyłem dalej na wschód. Ominąłem wariant przez Sępopol i pojechałem na Kętrzyn skręcając przed tym miastem w kierunku Korsz. Tutaj zaczął się szlak GreenVelo, ale ja w środku nocy na wąski pasek asfaltu oczywiście się nie pchałem.

Przeleciałem przez Barciany, ominąłem tamtejszy zamek krzyżacki bez iluminacji i niebawem rozpocząłem wspinaczkę za Srokowem. Razem z nią rozpoczęła się jazda w klimatycznych i bardzo mocno ograniczających widoczność mgłach, aż do samych Bań Mazurskich. Noc była niesamowicie ciepła, termometr cały czas pokazywał +21 stopni, o nogawkach i rękawkach wiezionych asekuracyjnie w torbie nie było żadnej mowy. Najchłodniej zrobiło się niedługo przed wschodem słońca i to był spadek o … 2 stopnie. Lepko, parno i duszno było przez cały czas. Spać w łóżku w takich warunkach byłoby chyba jeszcze trudniej :-)

W Węgorzewie na Orlenie uzupełniłem picie, co wymagało zjazdu do centrum miasta i powrotu tą samą drogą na ślad. Stąd już niedaleko było do Bań Mazurskich, gdzie skręciłem do Rapy. Dotarłem do niej jak jeszcze było ciemno, tak więc iluminację piramidy rodu von Fahrenheid zasponsorowałem sobie samodzielnie. Obiekt po remoncie prezentuje się doskonale, powstała też drobna infrastruktura turystyczna naprzeciwko wejścia na groblę prowadzącą do piramidy (parking, jakiś sklep z pamiątkami).

Pokręciłem się chwilę przy tej oryginalnej i nieco tajemniczej budowli, no i rozpocząłem jazdę powrotną. Wróciłem do Bań Mazurskich, gdzie zszokowałem się widokiem ocieplanego budynku Urzędu Gminy (vide galeria) i – dla równowagi – zatrzymałem się przy prawdziwie ,,kultowej” lodziarni. Lody gałkowe sprzedawane z termosów w trzech, tylko w trzech! smakach. To jest tradycja. To jest prawdziwe. I tylko szkoda, że o 5:34 była nieczynna … :-))

Z Bań ruszyłem do Kruklanek drogą znaną z 2018r. , gdzie w planach miałem śniadanie przy jednym z tamtejszych ze sklepów. Tak też zrobiłem, bo zaczynało mnie już lekko odcinać na tym dość niewdzięcznym odcinku (słaby asfalt, więcej podjazdów).
Z Kruklanek bokami dotarłem do Giżycka w porze rannego szczytu i trzeba było być przytomnym. Miałem okazję obejrzeć tamtejszy most obrotowy w akcji, a potem pokonałem elegancką kładką Kanał Giżycki (Łuczański) bo inaczej bym czekał całe 30 minut.

A tak to już jechałem na Kętrzyn, gdzie postanowiłem obudzić kolegę Grzegorza i chwile pogadać ze znajomym jeszcze z ubiegłego wieku :-) Mój telefon go nie obudził i niebawem wyjechał mi naprzeciw. Mógł mnie nie dostrzec, bo gdzieś tak od Sterławek Wielkich dogoniłem traktor starego typu, za którym się schowałem i tak 22-26 km/h jechałem dobre z 10 km trasy. Traktor wiózł – jak się można domyśleć – na przyczepach ziarno do elewatora w Kętrzynie.

Po odpoczynku w domu Grzegorza i dobrej kawie na wystartowałem w kierunku Świętej Lipki. Potem zajrzałem do Łężan, gdzie miejscowym pałacem nadal zawiaduje Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, a chwilę potem jadłem potężną porcję lodów w Biskupcu. Dobre to było, bo zapowiadany upał w końcu się niestety zmaterializował ( do tej pory były mgły, lekkie chmury i cień przydrożnych alej lipowych), a teraz czekała jazda do Barczewa drogami technicznymi przy S16. A tam cienia było jak na lekarstwo.

Także schłodziłem się, zalałem bidony i ruszyłem na ostatni etap wycieczki. Do Olsztyna dotarłem w najgorszej z możliwych godzin, bo chwilę po 14. Akurat mijałem Indykpol, kiedy sznur samochodów wylewał się z I zmiany. To nie było dobre, ale cóż robić. Podłączyłem się pod kilku pracowników na rowerach i takim to peletonikiem przyblokowaliśmy blachosmrody do momentu pojawienia się jakiegoś ciągu pieszo-rowerowego.

Na opłotkach Olsztyna zajrzałem jeszcze pod domek w którym mieszkałem wraz z dwoma kolegami na stacji. Dawno, w roku szkolnym 1991/1992. Facet przez 30 lat nawet nie pomalował tej miejscówki, nie mówiąc o jej ociepleniu. Nieźle :-))))

Na stację dotarłem, całkiem przypadkowo,6 minut przed odjazdem jakiegoś wcześniejszego pociągu, a więc skoro stał to pojechałem nim. Klimatyzacja składu zrobiła robotę.