ŚRODOWE LATARECZKI-MOST W NOWAKOWIE

Środa, 17 maja 2023 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Jazowa-Kmiecin-Nowy Dwór Gdański-Żelichowo-Tujsk-Marzęcino-Bielnik II-Nowakowo-Rangóry-Elbląg Próchnik-ELBLĄG

Pierwszy raz podjąłem się z pewną taką nieśmiałością prowadzenia ekipy podczas wtorkowych latareczek w środę. Pewnie gdyby nie zbieżność z imieniem głównego orga i pomysłodawcy imprezy to bym się nie wychylał :-) Nie zawsze było to prowadzenie sensu stricto, ale myślami zawsze byłem na czele 13 osobowej ekipy ;-)

Zaproponowałem podczas latareczek obejrzenie finiszującej budowy odwodzonego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Żeby jednak wycieczka nie zakończyła się po 20 km to dotarliśmy tam nieco okrężną drogą przez Nowy Dwór Gdański i Tujsk.

Grupową jazdę po Żuławach Wiślanych urozmaicał dość silny, zachodni wiatr od Gdańska, także zasmakowaliśmy go w trzech konfiguracjach: w twarz, boczny i w plecy. Zgadnijcie, którą konfigurację grupa polubiła najbardziej?

I tak to od Tujska prędkość przelotowa rzadko schodziła poniżej 30 km/h. I to było fajne :-)

W końcu dotarliśmy do Nowakowa, gdzie przyjrzeliśmy się obetonowanej rzece i wjechaliśmy na gotowe nasypy mostu. Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu — czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Jest to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej.

Z Nowakowa zaplanowałem dla urozmaicenia, płaskiej jak stół trasy, wspinaczkę z Rangór do Próchnika, czyli w sumie do Elbląga. Nie wszyscy skorzystali z okazji aby się rozgrzać na tym ciekawym podjeździe i do miasta pojechali ulicą Mazurską. Dlaczego? ;-)

Na spokojnie przejechaliśmy 4 leśne kilometry po asfalcie, którego dziury zostały zasypane i utwardzone szutrem nieco przypominającym ten z GreenVelo. Także zjazd z Próchnika to raczej na szerokich oponach, a podjeżdżać to można na każdych, co i my uczyniliśmy.

Na Wysoczyźnie Elbląskiej mieliśmy jeszcze sposobność podziwiać zachodzące słońce i tak to ulicą Fromborską wjechaliśmy do miasta. Spadająca szybko temperatura sprawiła, że pożegnaliśmy się sprawnie i każdy udał się w sobie znanym kierunku.

Dzięki wszystkim za wspólne kręcenie i do zobaczenia na latareczkach już w charakterze gościa :-)