Wrzesień, 2012

PUSZCZA PISKA

Niedziela, 30 września 2012 · | Komentarze 2

PEŁNA FOTORELACJA

TRASA: Mikołajki-Iznota-Kamień-Wygryny-Ruciane Nida-Wejsuny-Niedźwiedzi Róg-Jagodzin-Pisz-Jabłoń-Wiartel Mały-Szeroki Bór-Ruciane Nida-Wejsuny-Warnowo-Wierzba-Mikołajki.

Ciemności towarzyszyły nam podczas ładowania rowerów do Piotrowego busa, który w zastępstwie PKP miał nas zawieźć do Mikołajek. Tam bowiem zaczynała się nasza trasa rowerowa, którą wujek Google oszacował na 110 km.

Pakowanie poszło sprawnie i o 5.35 9 osób i 9 rowerów ruszyło ku wschodzącemu słońcu. Po 3 godzinach byliśmy na miejscu i witaliśmy się z resztą ekipy, która dotarła dzień wcześniej do Mikołajek. Parking przy lokalnej Biedronce okazał się znacznie lepsza miejscówką niż parking przy Gołębiewskim; lepsza bo całkowicie darmową :-). Była kasa na zakupy i po nich ruszyliśmy w las.

Za Mikołajkami pierwsza tablica na temat promu linowego w Wierzbie pozbawiła nas złudzeń. Prom pływał do 29 września :-). Ponieważ jednak trasa była tak zaplanowana, że w jego pobliżu jechaliśmy to sprawdziliśmy na miejscu jak to wygląda. Wyglądało to bardzo po polsku, czyli chaotycznie. Okazało się że prom jeszcze dzisiaj pływać będzie, ale od godziny 11 ( na tablicy było że od 10 w weekendy), a my tam byliśmy o 9.40. Czekanie 1,5 godziny całkowicie wywróciłoby grafik jazdy, toteż postanowiłem z grupą jechać dookoła, a prom spróbować zaliczyć w drodze powrotnej.

Po drodze w kierunku Rucianego Nidy, jadąc czerwonym szlakiem pieszym, zajrzeliśmy do osady Galindów w Iznocie, ale gdy będąc już na terenie osady usłyszeliśmy, że wjazd kosztuje 10 zł/osoba to z piskiem opon wycofaliśmy się ;-).

Dalsza droga wiodła lasami Mazurskiego Parku Krajobrazowego, gdzie widać już było pierwsze oznaki jesieni. Spotkana przy drodze kapliczka z inskrypcją o wykorzystaniu jej w filmie Andrzeja Wajdy Pan Tadeusz bardzo nas zaciekawiła.

Na rogatkach Rucianego zrobiliśmy mały postój przy sklepie i weszliśmy w małą interakcję z miejscowym rowerzystą. Najbardziej ,,oberwało'' się DareckiemuEB, ale generalnie pan nie lubił obcych :-).

Nie wjeżdżając do miasta odbiliśmy w kierunku śluzy Guzianka, nieco różniącej się od tych z naszych okolic. Obok śluzy był też bunkier, który poddaliśmy analizie fotograficznej. Na śluzie postaliśmy dłuższą chwilę, aby zobaczyć śluzowanie jachtu.

Potem asfaltem i terenem, ale cały czas czerwonym szlakiem, dotarliśmy do Niedźwiedziego Rogu, gdzie już tylko rzut beretem dzielił nas od największego jeziora w Polsce, Jeziora Śniardwy. Po drodze zobaczyłem po raz pierwszy w życiu tablicę o agresywnych pszczołach, a chwilę potem Piotr stracił łożyska w lewym pedale. Faktycznie agresywne te pszczółki :-). Nie lubią pedałów?

Punkt widokowy nad Śniardwami nieco rozczarował, bo wyspy na jeziorze zasłoniły szeroką panoramę. Plan zakładał dalsza jazdę czerwonym szlakiem, ale przewodnik grupy zagadał się z płcią piękną, której silna reprezentacja jechała z nami :-).

Skutek tego była taki, że jak dotarliśmy do asfaltu to byłem mocno, bardzo mocno przekonany, że nie powinniśmy do Pisza jechać z wiatrem tylko pod wiatr. Skutek tej pomyłki to 8 km gratis, z tego 4 km pod wiatr ruchliwą DK 58 i bezcenny widok tablicy: Pisz żegna, Ruciane Nida wita :-)).

W końcu jednak dotarliśmy do Pisza, gdzie doszła do skutku przerwa obiadowa w lokalnej pizzerii. Godzinny popas i indywidualna analiza miasteczka pozwoliły odpocząć i spróbowac zdążyć na ostatni tego dnia prom z Wierzby, który odpływał o 17.40.

Byłem już bardzo skupiony na mapie i dalsza droga nie zawierała już gratisowych kilometrów :-). W końcu zaś pedałowaliśmy przez Puszczę Piską, która okazała na odcinku miedzy Piszem a Rucianem Nidą się przede wszystkim sosnowym borem.

Zajrzeliśmy też do centrum Rucianego, gdzie jeszcze było widać oznaki trwającego sezonu żeglarskiego. Z centrum ruszyliśmy ponownie na północ nieco dublując trasę na odcinku do Wejsun. Potem asfaltowa długaśna prosta doprowadziła nas do Wierzby (nie starczyło już czasu na Popielno i tamtejsza hodowlę konika polskiego-tarpana).

O 17.30 zameldowaliśmy się na promie i to co nie udało się rano, powiodło się po południu :-). Na drugim brzegu pozostało zrobić 5 km do Mikołajek, gdzie jeszcze rzuciliśmy okiem i obiektywem na rajdowe blachosmrody biorące udział w kolejnej edycji Mistrzostw Polski. Ich trasy na szczęście nie pokrywały się w żaden sposób z naszymi.

Potem pozostało ponownie zrobić zakupy w Biedronce i zapakować się do naszego wielkiego busa. Podróż powrotna odbyła sie w równie komfortowych warunkach i oficjalnie to piszę - Piotr masz zakaz sprzedawać ten samochód :-).

W Elblągu byliśmy nieco po 22 i w ten sposób mazurska wyrypa dobiegła końca. Wspaniały zapach lasu czułem jeszcze przez cały poniedziałek :-). Dziękuję wszystkim za aktywnie spędzony dzień i wspaniałe wrażenia. Szczególne podziękowanie składam Piotrowi, bo gdyby nie jego dobra wola użycia własnego samochodu z wycieczki w tym kształcie nic by nie wyszło.

Sobota, 29 września 2012 · | Komentarze 0

Piątek, 28 września 2012 · | Komentarze 6

Przeżyłem pasjonujące chwile próbując jechać lewą stroną 12 Lutego. Nie dajcie się zwieść ładnemu chodnikowi przy Biedronce :-).

12 LUTEGO W PRZEBUDOWIE © MARECKI

Czwartek, 27 września 2012 · | Komentarze 4

Do otwarcia pierwszego w Elblągu kontrapasa coraz bliżej, ale jak się maluje ikony rowerów niezgodnie z kierunkiem jazdy rowerzysty to jeszcze trochę musimy poczekać :-/.

KOŚCIUSZKI-KONIEC KONTRAPASA © MARECKI

KOŚCIUSZKI - IKONA NIEZGODNA Z KIERUNKIEM JAZDY NA KONTRAPASIE © MARECKI

KOŚCIUSZKI/WSPÓLNA - AZYL NA ZAKRĘCIE KONTRAPASA © MARECKI

WSPÓLNA - IKONA NIEZGODNA Z KIERUNKIEM JAZDY NA KONTRAPASIE © MARECKI

WSPÓLNA-POCZĄTEK KONTRAPASA © MARECKI

Środa, 26 września 2012 · | Komentarze 0

Wtorek, 25 września 2012 · | Komentarze 0

Poniedziałek, 24 września 2012 · | Komentarze 1

Dzień wykorzystany do maksimum :-). Zupełnie jak ten parking.

PARKING ROWEROWY PRZY II LO © MARECKI

EDBS 2012

Sobota, 22 września 2012 · | Komentarze 0

Ostatnim akordem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Tygodnia jest tradycyjnie Europejski Dzień Bez Samochodu. Tą akcją zwracamy uwagę na problemy transportowe dużych miast związane z nadmiernym rozwojem indywidualnej komunikacji samochodowej i zachęcamy do korzystania z komunikacji zbiorowej, jeżdżenia rowerem lub chodzenia piechotą.

Elbląskie obchody EDBS polegały m.in na zbiorowym przejeździe rowerzystów ulicami miasta pod przewodnictwem Prezydenta Elbląga Grzegorza Nowaczyka. Na 13 km trasie urozmaiconej podjazdami i zjazdami jechało około 200 osób. W tym roku dostrzegłem 3 kraksy związane z brakiem umiejętności jazdy w grupie. Naszą jazdę rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na Placu Jagiellończyka, gdzie trwał Zielony Festyn zorganizowany przez elbląski hufiec ZHP. Tam też prezentowałem nowe stojaki rowerowe, sposób zamykania do nich roweru i przegląd najlepszych zapięć rowerowych. Za wypożyczenie zapięć dziękuję sklepowi rowerowemu NEKSUS .

Piątek, 21 września 2012 · | Komentarze 0

Podczas dzisiejszej akcji ,,Rowerowy Piątek'', będącej częścią elbląskich obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, skierowanej do pracowników Urzędu Miejskiego 25 osób zdecydowało się przyjechać do pracy na rowerach i otrzymało drobne gadżety rowerowe. Większość z nich to regularni użytkownicy rowerów, zaś kilka osób zrezygnowało z tej okazji z transportu samochodowego.

Jestem zadowolony z efektów dzisiejszej akcji, chociaż widok parkingu na dziedzińcu UM mówi mi, że rowerów może być kiedyś więcej niż samochodów :-). Ciekawe jak wyglądał dzisiaj parking Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu, który też włączył się w tą akcję jako chyba jedyna firma w naszym mieście.

Dziękuję bardzo za uczestnictwo i zapraszam do regularnej jazdy na rowerze. To naprawdę się opłaca.

ROWEROWY PIĄTEK, CZYLI ROWEREM DO PRACY © MARECKI

NIE WSZYSCY MIELI ZAPIĘCIA, WIĘC WYKORZYSTALIŚMY PIWNICĘ © MARECKI

DZISIAJ KAŻDY STOJAK BYŁ POŻĄDANY © MARECKI

JESZCZE ICH TUTAJ ZA DUŻO ;-) © MARECKI

To tu, to tam po Elblągu + 10

Czwartek, 20 września 2012 · | Komentarze 0

4 km samodzielnie i 10 z Michałem w ramach obsługi Alleycata :-)