Wrzesień, 2019

Poniedziałek, 16 września 2019 · | Komentarze 0

Słyszałem o kolejowej wersji Jedwabnego Szlaku, ale nie sądziłem, że prowadzi przez Elbląg. Dzisiaj uzyskałem naoczny dowód na jego istnienie. To ten rodzaj transportu (TIR-y na tory w pewnym uproszczeniu), który idealnie wpisuje się w rozpoczęty dzisiaj Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.

Szczegółów co, jak i dokąd dowiecie się po przeprowadzeniu internetowego śledztwa z wykorzystaniem napisów z kontenerów. Miłej zabawy :-)

MWR#38 PAŁAC w POWODOWIE

Niedziela, 15 września 2019 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Wikrowo-Jegłownik-Gronowo Elbląski-Różany-Stare Dolno-Powodowo-Stankowo-Nowe Dolno-Krzewsk-Żurawiec-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

Film dzięki uprzejmości Łukasza Jatkowskiego (LUKE_HS)

Łatwa teoretycznie trasa po Żuławach Wiślanych w kierunku wsi Powodowo okazała się trudną za sprawą silnie wiejącego wiatru, który spowolniał rowerowy peleton jadący we wrześniowej edycji Miejskich Wycieczek Rowerowych.

Wrześniowa wycieczka wpisała się awansem w rozpoczynający się dzisiaj Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT). W niedzielę, 15 września, bardzo zrównoważonym środkiem transportu jakim jest rower, podróżowało 40 osób. Z tej grupy pierwsza trzydziestka otrzymała okolicznościowe gadżety ufundowane przez koordynujący ETZT Ministerstwo Infrastruktury.

W organizację wycieczki do pałacu w Powodowie zaangażowany był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Elblągu, PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych TUW, Biuro Podróży Variustur, Urząd Gminy w Elblągu i Salon Rowerowy Wadecki. Nieruchomość w Powodowie mogliśmy obejrzeć z zewnątrz i wewnątrz dzięki uprzejmości Pana Leszka Wójcika, właściciela pałacu, a to co widzieliśmy fachowym komentarzem opatrzył Pan Lech Słodownik, historyk i regionalista.

Po powitaniu zebranych uczestników na placu pod katedrą Św. Mikołaja ruszyliśmy na trasę. Ulica Żuławska wyprowadziła nas z miasta i przez Helenowo i Wikrowo dotarliśmy do pierwszego odcinka specjalnego, czyli asfaltowo-szutrowej drogi Wiktorowo-Jegłownik. Bardzo zniszczona nawierzchnia tym razem dobrze komponowała się z wiejącym w twarz wiatrem, bo jadąc powoli nie doszło do żadnych awarii na tym odcinku.

Niebawem wyłoniła się wieża kościoła w Jegłowniku, gdzie zrobiliśmy pierwszy postój. Następnie pojechaliśmy przez Gronowo Elbląskie – na tym odcinku obserwowaliśmy największy ruch samochodów – do Różan, gdzie niedawno powstał przystanek rowerowy wyposażony w studnię artezyjską. Woda z niej okazała się jak najbardziej zdatna do picia i posłużyła do uzupełnienia bidonów.
Przed nami rósł w oczach wał ziemi wskazujący na zbliżanie się do Pojezierza Iławskiego, na krawędzi którego położone jest Powodowo. Tym samym opuściliśmy na chwilę Żuławy Wiślane i drugim odcinkiem specjalnym, czyli 500 metrowym odcinkiem bruku w Starym Dolnie zaliczyliśmy pierwszy podjazd na trasie. Ta niewygodna rowerowo nawierzchnia zmieniła się na dziurawy asfalt i doprawdy nie wiedzieliśmy, co było gorsze.

Tuż przed Powodowem czekał na nas Pan Leszek Wójcik na rowerze i pod jego przewodnictwem wjechaliśmy na teren parku i pod pałac. Był to czas na wysłuchanie opowieści o kulisach zakupu pałacu, nazywanego też dworem, oraz obejrzenia założenia parkowego ze stawem rybnym i sadów owocowych. Można było także zajrzeć do wnętrza nieruchomości i posłuchać komentarza Pana Lecha Słodownika, znawcy historii obiektu i okolicznych miejscowości.

Po zwiedzaniu nadszedł czas na wykonanie pamiątkowej fotografii i rozdanie słodyczy w celu wsparcia energetycznego, tak potrzebnego w drodze powrotnej do Elbląga. W Powodowie obejrzeliśmy jeszcze okolicznościowy obelisk postawiony z okazji 725-lecia wsi w 2010 roku oraz remontowany drugi dwór.

Na tym zakończyliśmy odwiedziny tej ciekawej miejscowości i ruszyliśmy w drogę powrotną. Przed Stankowem zaliczyliśmy trzeci i ostatni odcinek specjalny na trasie wycieczki, czyli kilometrowy odcinek płyt betonowych którymi wróciliśmy na Żuławy Wiślane. Wiatr tym razem nam nie przeszkadzał, a nawet momentami pomagał więc panorama Elbląga i Wysoczyzny Elbląskiej ukazała się naszym oczom dość szybko.

W Raczkach Elbląskich pozostało podstemplować uczestnikom książeczki turystyki kolarskiej PTTK. W tym celu wykorzystany został przystanek rowerowy zlokalizowany przy depresji i wyposażony w wygodną wiatę ze stołem.
Po tej czynności już tylko musieliśmy wjechać do Elbląga gdzie na skrzyżowaniu ulic Żuławskiej i Warszawskiej Miejska Wycieczka Rowerowa dobiegła końca.

Dziękuję wszystkim rowerzystkom i rowerzystom za wspólnie spędzony czas i spokojną oraz bezpieczną jazdę a Panu Lechowi Słodownikowi za komentarz historyczny . Szczególne słowa podziękowania składam Panu Leszkowi Wójcikowi za udostępnienie pałacu w Powodowie i tym samym nadania wycieczce głębszego sensu.

Na kolejną Miejską Wycieczkę Rowerową zapraszam 13 października. Celem naszej jazdy będzie Park Pachnicowy na Wysoczyźnie Elbląskiej.

WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE

Sobota, 14 września 2019 · | Komentarze 0

Przedostatnia w tym roku edycja zajęć warsztatowych okazała się niewypałem frekwencyjnym, bo poza rowerowym patrolem Policji na Placu Jagiellończyka nie uświadczyłem żadnych innych osób na rowerach. Odczekawszy dla spokoju ducha akademicki kwadrans ruszyliśmy do wykonywania innych swoich obowiązków.

Liczę na Was 5 października, kiedy to odbędzie się ostatnia w tym roku edycja warsztatów miejskiej jazdy na rowerze.

Piątek, 13 września 2019 · | Komentarze 0

Lekko złamana kamienica powstaje na Starym Mieście, chociaż działka jest prostokątna. Ciekawe?

Czwartek, 12 września 2019 · | Komentarze 4

Co łączy tego pana z tym pieskiem? Smycz rozciągnięta na całej szerokości drogi dla rowerów i sporej części chodnika. Teraz smycz jeszcze widać, ale za chwilę dni będą naprawdę krótkie i trzeba na takie połączenia uważać. Bo na myślenie sporej części właścicieli czworonogów liczyć się za bardzo nie powinno.

To tu, to tam po Elblągu+

Środa, 11 września 2019 · | Komentarze 3

Poza ulicami Elbląga ruszyłem dzisiaj sprawdzić trasę niedzielnej wycieczki. W jeździe pod wiatr towarzyszył mi SU-22 hałasujący na niebie w okolicach Zwierzna, a potem to ja poruszałem się z prędkością myśliwca jadąc z wiatrem. Lekkie przerażenie ogarnęło mnie jak zobaczyłem znak D-4a - droga ślepa, tuż przed mostem na Tinie u wrót Raczek Elbląskich.

Wyglądało to na remont mostu i brak przejazdu, ale okazało się tylko frezowaniem asfalt pod nowy dywanik asfaltowy. Trasa sprawdzona, asfalt nienajgorszy a nawet dobry. Mamy 500 metrów bruku i 1 km płyt betonowych z wygodnym poboczem.

1. Jak wiadomo, wycieczka bez pociągu się nie liczy ;-)

2. Różany - tutaj odpoczniemy i napijemy się  ... wody artezyjskiej.

3. Rzeka Dzierzgoń w Brudzędach. Kiedyś pływały tutaj statki z Elbląga!

4. Cienista aleja tuż przed Powodowem

5. Cel naszej wycieczki w niedzielę ma swoje lata

6. To jest rzeka. A jaka, to powiem w niedzielę :-)

7. Remont w Raczkach Elbląskich

Wtorek, 10 września 2019 · | Komentarze 0

Zdynamizowała się pogoda dzisiaj i to momentami bardzo się zdynamizowała. Kilka porwanych i zniszczonych parasoli minąłem dzisiaj podczas jazdy, bo przy takim wietrze parasol za dużej osłony nie daje i używanie go mija się raczej z sensem.

Za 4 dni rozpoczynamy tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Parę rzeczy w Elblągu się wydarzy. Zapraszam :-).

Poniedziałek, 9 września 2019 · | Komentarze 0

Komenda elbląskiej straży pożarnej niedługo przeniesie się do nowej siedziby. Czas najwyższy, bo ich obecna siedziba  urąga mocno standardom XXI wieku.

Piątek, 6 września 2019 · | Komentarze 0

Zajrzałem na ulicę Teatralną, gdzie ograniczono nielegalne parkowanie na chodniku i ścieżce rowerowej za pomocą słupków. Ograniczono, ale nie wyeliminowano. Nieporozumieniem jest pozostawienie kilku metrów ciągu pieszo-rowerowego bez zabezpieczeń, które umożliwiają samochodom jazdę wzdłuż i w poprzek chodnika.

Brakuje także oznakowania pionowego wzdłuż całej ulicy Teatralnej, które jednoznacznie pokaże, gdzie jest miejsce pieszych, a gdzie rowerzystów i ułatwi interpretację służbom mundurowym.  No i dobrze byłoby przyciąć to drzewko (krzak?), które tam rośnie ;-)

Czwartek, 5 września 2019 · | Komentarze 0

To już chyba ostatni  materiał fotograficzny o schodach z Parku Dolinka w kierunku ulicy Traugutta. Wydają się teraz konstrukcją kompletną i skończoną, a nawet zabezpieczoną i oznakowaną :-).