MIEJSKIE WYCIECZKI

MWR#82 MENNONICKI ROZGART

Niedziela, 21 kwietnia 2024 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Wikrowo-Jegłownik-Gronowo Elbląskie-Fiszewo-Rozgart-Różany-Jezioro-Karczowiska Górne-ELBLĄG

Silny wiatr i niska temperatura nie wystraszyły elbląskich i nie tylko elbląskich rowerzystek i rowerzystów, którzy w liczbie 40 osób zjawili się na starcie Miejskiej Wycieczki Rowerowej (MWR) do Rozgartu.

Kilka osób pojawiło się po raz pierwszy w tym roku na MWR i one dostały – rozdawane też w marcu - mapy turystyczne Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej podarowane dzięki uprzejmości kierownictwa tej instytucji, mającej swoją siedzibę w Elblągu. Dzięki swojej skali 1:35.000 będą one przydatnym akcesorium przy wycieczkach rowerowych oraz pieszych.

Ruszyliśmy z bulwaru nad rzeką Elbląg i ulicą Żuławską opuściliśmy miasto. Przejechaliśmy przez Władysławowo, Wikrowo i zatrzymaliśmy się na pierwszy postój w Jegłowniku. Dalsza droga prowadziła do Gronowa Elbląskiego, gdzie obejrzeliśmy od strony torów kolejowych zabytkowy, szykowany do renowacji, budynek tamtejszego dworca.

Tutaj po raz pierwszy zabrał głos Leszek Marcinkowski, prezes i przewodnik elbląskiego PTTK, który zapoznał nas z historią dworca.

Z Gronowa Elbląskiego pojechaliśmy do Fiszewa, gdzie przyjrzeliśmy się tamtejszemu kościołowi, będącemu aktualnie poddawanemu konserwacji i remontowi. Także o nim opowiedział nam Leszek Marcinkowski.

Z Fiszewa czekał grupę odcinek specjalny drogi do Rozgartu. Była to nawierzchnia brukowa oraz szutrowa na odcinku około 4 km. Pokonaliśmy ją bez trudności, dopasowując prędkość do panujących warunków.

Chwilę potem byliśmy w Rozgarcie, gdzie zatrzymaliśmy się przy domu podcieniowym, którego podcień wykorzystaliśmy do ochrony przed wiatrem. Tutaj też wysłuchaliśmy głównej opowieści Leszka Marcinkowskiego o tutejszych Mennonitach, historii wsi, zabytkowym kościele, unikatowej dzwonnicy i obecnych do dzisiaj w pejzażu wsi domach podcieniowych.

Jako że była to połowa dystansu – a ta trudniejsza była przed nami, bo pod wiatr – uczestnicy otrzymali słodycze przygotowane dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.

Długi postój dobiegł w ten sposób końca i ruszyliśmy w drogę powrotną. Dopasowując tempo jazdy do siły wiejącego wiatru spokojnie przemierzaliśmy Żuławy Elbląskie i z każdym obrotem korb zbliżaliśmy się do Elbląga.

Jadąc przez Różany i Jezioro zatrzymaliśmy się jeszcze na przejeździe kolejowym w Karczowiskach Górnych, gdzie na domku dróżnika obejrzeliśmy znak wysokiej wody związany z ogromną powodzią na Żuławach Wiślanych w roku 1888.

Naszą jazdę zakończyliśmy około godziny 14 przy rondzie Bitwy Warszawskiej.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki, Gminą Elbląg i Parkiem Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej.

Na kolejnej MWR widzimy się 19 maja. Będziemy mieli do przejechania 45 km po Krainie Kanału Elbląskiego. Odwiedzimy miejscowości Topolno Wielkie i Wysoka.

MWR#81 ŹRÓDŁA RZEKI BAUDY

Niedziela, 24 marca 2024 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Jelenia Dolina-Ogrodniki-Milejewo-Majewo-Kamiennik Wielki-Gronowo Górne-ELBLĄG

Na pierwszą wiosenną Miejską Wycieczkę Rowerową stawiły się 32 osoby. Celem naszej jazdy były źródła Baudy w Milejewie.

Bauda to rzeka długości 54 km płynąca przez Wysoczyznę Elbląską, Równinę Warmińską i uchodząca do Zalewu Wiślanego niedaleko Fromborka. Na przeważającym odcinku ma charakter rzeki górskiej a jej dorzecze zaliczane jest do dorzecza Wisły.

Start wycieczki nastąpił z pętli na ulicy Ogólnej, skąd rowerzystki i rowerzyści ruszyli ulicą Fromborską w kierunku Krasnego Lasu i Jeleniej Doliny.

Zanim to nastąpiło każdy otrzymał mapy turystyczne Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej podarowane dzięki uprzejmości kierownictwa tej instytucji, mającej swoją siedzibę w Elblągu. Dzięki swojej skali 1:35.000 będą one przydatnym akcesorium przy wycieczkach rowerowych oraz pieszych.

Popychani sprzyjającym wiatrem szybko osiągnęliśmy Krasny Las, gdzie przy wiatach Nadleśnictwa Elbląg grupa zrobiła pamiątkowe zdjęcie. Ważnym celem naszej jazdy było także szukanie pierwszych śladów wiosny.

Do nich zaliczają się bociany i dlatego też po wyjeździe z lasu za Jelenią Doliną zaczęliśmy się rozglądać, czy gdzieś nie widać tych charakterystycznych ptaków. Ich nie było w zasięgu wzroku, natomiast my po wyjechaniu z wsi Ogrodniki zauważyliśmy maszt przekaźnikowy na Górze Milejewskiej. To był znak, że zaraz będziemy w Milejewie.

Tutaj grupa skierowała się nowo wykonanym chodnikiem wzdłuż Baudy w kierunku jej źródła. Po dotarciu do końca odcinka utwardzonego, chętni ruszyli terenem do punktu, gdzie Bauda ukazuje się na powierzchni ziemi.

Będący z nami Leszek Marcinkowski, prezes i przewodnik elbląskiego PTTK zaproponował wspięcie się na skarpę z której zobaczyliśmy podmokłą łąkę będącą faktycznym początkiem Baudy.

Po obejrzeniu tych wszystkich miejsc wysłuchaliśmy opowieści przewodnika na temat samej rzeki a także Kanału Kopernika, mającego z Baudą wiele wspólnego.

Jako że była to połowa dystansu – i to ta trudniejsza połowa, bo pod górę – uczestnicy otrzymali słodycze przygotowane dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.

Długi postój dobiegł w ten sposób końca i ruszyliśmy w drogę powrotną. Tym razem było pod wiatr, ale generalnie z górki. Zatrzymaliśmy się jeszcze w Kwietniku, gdzie po raz ostatni spojrzeliśmy na płynącą przepustem pod drogą S22 bohaterkę naszej wycieczki i przez Kamiennik Wielki oraz Gronowo Górne zjechaliśmy z Wysoczyzny Elbląskiej na Żuławy Wiślane.

Naszą jazdę zakończyliśmy zgodnie z planem około godziny 14 przy rondzie Bitwy pod Grunwaldem.

Na kolejnej MWR widzimy się 21 kwietnia. Będziemy mieli do przejechania 48 km, ale będą to płaskie kilometry po Żuławach Wiślanych. Odwiedzimy miejscowość Rozgart, szukając mennonickich śladów na jej terenie.

MWR#80 SZLAK MENNONITÓW

Niedziela, 25 lutego 2024 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Jezioro-Markusy-Różany-Rozgart-Szaleniec-Stare Pole-Gronowo Elbląskie-Jegłownik-Wikrowo-ELBLĄG

GPS (całość trasy w tym cały szlak Raczki Elbląskie-Stare Pole)

GALERIA (z opisem) + filmik

Doskonała rowerowa pogoda przekonała rzeszę 58 osób, że zima w lutym może występować tylko w kalendarzu. Takiej frekwencji w lutym nie było jeszcze w dotychczasowej historii Miejskich Wycieczek Rowerowych, których druga odsłona w nowym sezonie prowadziła Szlakiem Mennonitów po Żuławach Wiślanych.

Pierwsi rowerzyści zaczęli zjeżdżać pod napis ELBLĄG na elbląskim Starym Mieście przy ulicy Wodnej już 30 minut przed godziną 10. Widać było ludzi kierujących swoje twarze ku słońcu i chwytających jego ciepłe promienie.

Ulica Warszawska wyprowadziła nas z miasta i w Raczkach Elbląskich wjechaliśmy na rowerowy, oznakowany kolorem czerwonym, Szlak Mennonitów. Powstał on w 2014 roku staraniem Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania w Elblągu. Zaczyna się pod wiaduktem drogi krajowej nr 22 w Raczkach Elbląskich a kończy przy stacji kolejowej w Starym Polu. Prowadzi prawie w całości po drogach asfaltowych różnej jakości oraz bardzo krótkim odcinku bruku w Szaleńcu. Ma długość 30 km.

Pierwsze kilometry jechaliśmy pod ciepły, południowy wiatr, ale że szlak często zmieniał swój kierunek, to i my mieliśmy wiatr z różnych stron.

Pierwszy dłuższy postój zrobiliśmy w Jeziorze, przy dawnym domu modlitwy mennonitów. Tutaj po raz pierwszy głos zabrał jadący z nami Leszek Marcinkowski, przewodnik i prezes elbląskiego oddziału PTTK. Wprowadził nas w historię mennonitów, ciekawej i oryginalnej grupy wyznaniowej od której szlak rowerowy wziął nazwę oraz zapoznał z historią tego miejsca.

Dalsze kilometry prowadziły cały czas po Żuławach Elbląskich, krainie płaskiej i jakby stworzonej do turystyki rowerowej. Minęliśmy Markusy, Różany i zatrzymaliśmy się na chwilę w Rozgarcie – na chwilę, bo tej miejscowości będzie poświęcona kwietniowa Miejska Wycieczka Rowerowa.

Dłuższy postój był w Szaleńcu, gdzie przy dawnym cmentarzu mennonickim z grobami mającymi dobrze ponad 200 lat, ponownie zabrał głos Leszek Marcinkowski.

Z Szaleńca już tylko kilka km dzieliło nas od końca szlaku w Starym Polu, gdzie zatrzymaliśmy się na główną przerwę, podczas której każda z uczestniczek i każdy z uczestników otrzymał słodkie wsparcie energetyczne przygotowane dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.

Ze Starego Pola pozostało wrócić do Elbląga, oczywiście nie pociągiem a tylko na rowerach. Pojechaliśmy przez Fiszewo, Gronowo Elbląskie i Jegłownik zaliczając po drodze odcinek specjalny zniszczonego asfaltu między Jegłownikiem a Wiktorowem.

Naszą jazdę zakończyliśmy zgodnie z planem około godziny 15 przy rondzie Bitwy Warszawskiej.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gminą Elbląg.

Na kolejnej MWR widzimy się w marcu. Będziemy mieli nieco mniej kilometrów do pokonania, ale będą to kilometry po Wysoczyźnie Elbląskiej. Spróbujemy bowiem znaleźć źródła rzeki Baudy. Szczegóły niebawem.

MWR#79 CMENTARZ JENIECKI W KROŚNIE

Niedziela, 28 stycznia 2024 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Komorowo Żuławskie-Węzina-Krosno-Rzeczna-Bogaczewo-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

GALERIA (z opisem) + zdjęcia Roberta K. i Marcina K.

Wiosenna pogoda towarzyszyła inauguracyjnej Miejskiej Wycieczce Rowerowej sezonu numer 11. Data 28 stycznia wskazuje jednak, że to pełnia zimy, ale też wskazuje – za sprawą finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP) – że atmosfera była gorąca, czerwona i pełna serduszek.

Kolejny raz Rowerowy Elbląg kwestował w drodze jadąc tym razem z puszką do Krosna koło Pasłęka na mało znany cmentarz wojenny z czasów I Wojny Światowej.

Grupa 34 osób ruszyła z ronda Bitwy pod Grunwaldem i dobrze znaną starą drogą krajową nr 7 dotarła do Komorowa Żuławskiego. Tam odwiedziliśmy lokalny sklep w którym zasilono puszkę WOŚP.

Po krótkim postoju kontynuowaliśmy naszą jazdę przez Węzinę i Lisów docierając do Krosna. Tutaj też odwiedziliśmy sklep i w nim także dostaliśmy datek do puszki.

Stąd już tylko 2 km dzieliły nas od celu wycieczki.

,,Cmentarz powstał pod koniec 1915 roku na polach pomiędzy wsiami Krosno i Sakówko na obrzeżach Pasłęka. Na cmentarzu pochowano jeńców poległych w wyniku obrażeń z pola walki ale w większości z powodu zachorowania na tyfus” – za ,,https://dobroni.pl/

Prowadzi do niego gruntowo-trawiasta droga długości 700 metrów a zjazd z asfaltu jest dobrze oznakowany.
Dotarliśmy tam jadąc pod górę, na miejscu obejrzeliśmy okolicznościowy obelisk i wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcia. Byliśmy w połowie zaplanowanego dystansu, także był to dobry moment na rozdanie słodkiego wsparcie energetycznego przygotowanego dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.

Droga powrotna wiodła z powrotem do asfaltu w Krośnie, a następnie skręciliśmy w kierunku wsi Rzeczna – która będzie celem wycieczki grudniowej – aby zatrzymać się w Zielonym Grądzie, gdzie nasza puszka zajrzała do przydrożnej smażalni ryb. Jej goście okazali się hojni.

Dalsze kilometry wiodły przez Bogaczewo i Komorowo Żuławskie. Na końcówce trasy spojrzeliśmy na Jezioro Druzno z wysokości wsi Nowina nieco modyfikując nasz powrót do Elbląga.
Za chwilę byliśmy w miejscu, gdzie wycieczka się zaczęła, czyli na rondzie Bitwy pod Grunwaldem. Stąd grupa ruszyła na elbląskie Stare Miasto, gdzie puszka wypełniona banknotami i monetami trafiła do sztabu WOŚP i została bardzo sprawnie policzona.

Szybko okazało się, że zebraliśmy podczas tej oryginalnej kwesty w drodze 812 zł 51 groszy. Ten świetny wynik jest najwyższym w dotychczasowej historii zbiórek prowadzonych podczas Miejskich Wycieczek Rowerowych (MWR).

Pamiątkowe zdjęcie przy drzwiach Ratusza Staromiejskiego zakończyło pierwszą w sezonie 2024 wycieczkę.

Na kolejnej MWR widzimy się w lutym. Będziemy mieli nieco więcej kilometrów do pokonania i dowiemy się dlaczego Mennonici byli tak ważni na Żuławach Wiślanych. Szczegóły niebawem.

MWR#78 KANAŁ MODRY

Niedziela, 17 grudnia 2023 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Jezioro-Markusy-Rachowo-Zwierzno-Markusy-Jezioro-Karczowiska Górne-ELBLĄG

Trzydzieści trzy osoby ruszyły na trasę ostatniej Miejskiej Wycieczki Rowerowej w sezonie 2023. Celem wycieczki był Kanał Modry na Żuławach Wiślanych.

Grupa wyjechała z Elbląga ulicą Warszawską i przez Raczki Elbląskie, i Żurawiec dotarła do wsi Jezioro. Tam minęliśmy mennonickie ciekawostki, którym bliżej przyjrzymy się w sezonie 2024 i za chwilę byliśmy w Markusach. Tutaj skręciliśmy w kierunku Rachowa i niebawem naszym oczom ukazał się wał przeciwpowodziowy Kanału Modrego.

Drogą z płyt betowych po koronie tego wału jechaliśmy przez 2 km mając możliwość dokładnego przyjrzenia się kanałowi, który pełni rolę odwadniającą dla polderu Markusy i wygląda jak mała rzeka. Jej źródła są w okolicach wsi Budzisz, a swój bieg kończy ona w rzece Dzierzgoń.

Nasza jazda wzdłuż kanału zakończyła się w Kępniewie, gdzie przy budynku dawnej kuźni wysłuchaliśmy opowieści jadącego z nami Leszka Marcinkowskiego, przewodnika i prezesa elbląskiego oddziału PTTK. Dowiedzieliśmy się wielu szczegółów na temat tego miejsca a także Żuław Wiślanych w kontekście krainy na wodzie.

Z Kępniewa ruszyliśmy przez Zwierzno, aby w Zwierzeńskim Polu przejechać się nowym asfaltem położonym niedawno na lokalnej drodze. W ten sposób nieco skróciliśmy sobie drogę w kierunku niebieskiego mostu na Tinie w Jeziorze. Przy nim zrobiliśmy sobie przerwę w czasie której wszyscy otrzymali słodycze przygotowane przez Gminę Elbląg, obchodzącą swoje 50-lecie.

Stąd już niedaleki dystans czekał nas do Elbląga do którego pojechaliśmy przez Karczowiska Górne. W mieście pozostało dotrzeć do Hali Sportowo – Widowiskowej MOSiR przy alei Grunwaldzkiej 135, gdzie zaplanowane zostało rozstrzygnięcie konkursu dla najbardziej aktywnych uczestników Miejskich Wycieczek Rowerowych. Parę minut przed godziną 14 byliśmy na miejscu.

Przez cały rok podczas 10 wycieczek rowerzystki i rowerzyści pracowicie zbierali pieczątki w książeczkach turystyki kolarskiej PTTK, które teraz miały rozstrzygnąć, kto otrzyma nagrody, w tym nagrodę główną, rower trekkingowy Folta ufundowany przez Adama Wadeckiego, właściciela Salonu – Serwisu Rowerowego Wadecki.

Rower trafił w ręce Krzysztofa Kwapiszewskiego, którego odpowiedź na konkursowe pytania najbardziej przypadła jury do gustu. W sumie osób, które miały komplet 10 pieczątek, czyli wzięły udział w każdej wycieczce, było sześć.

Nagrodzone zostały też osoby, które miały tych pieczątek minimum siedem. Przy wręczaniu nagród byli z nami obecni sponsorzy będący też jury: Pan Jerzy Jarzyło – przedstawiciel Wójta Gminy Elbląg, Pan Leszek Marcinkowski, Prezes Oddziału PTTK Ziemi Elbląskiej oraz Adam Wadecki, właściciel Salonu – Serwisu Rowerowego Wadecki. Nagrody przygotował także Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.

W tym sezonie Miejskich Wycieczek Rowerowych pokonaliśmy naszymi rowerami 545 km, a w 10 wycieczkach wzięło udział łącznie 416 osób. Nasze imprezy nie mogłyby się odbyć bez sponsorów i partnerów, także szczególne wyrazy podziękowania kieruję do:

- Pana Leszka Marcinkowskiego jeżdżącego z nami przewodnika i prezesa Oddziału PTTK Ziemi Elbląskiej, dzięki któremu możemy liczyć na fachowy komentarz podczas wycieczek,

- Pana Zygmunta Tucholskiego, Wójta Gminy Elbląg za sponsorowanie słodyczy dla uczestników Miejskich Wycieczek Rowerowych,

- Pana Adama Wadeckiego, właściciela Salonu – Serwisu Rowerowego Wadecki w Elblągu za ufundowanie roweru Folta w konkursie ,,Najbardziej aktywny uczestnik Miejskich Wycieczek Rowerowych”,

A przede wszystkim dziękuję elbląskim rowerzystkom i rowerzystom za wspólnie spędzony czas i spokojną oraz bezpieczną jazdę podczas wszystkich edycji Miejskich Wycieczek Rowerowych.

Była to ostatnia w sezonie 2023 Miejska Wycieczka Rowerowa, ale w sen zimowy nie zapadamy i już 28 stycznia 2024 roku zaczynamy kręcenie w nowym sezonie. Szczegóły niebawem.

MWR#77 JEZIORKO NAD NOGATEM

Niedziela, 19 listopada 2023 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Wikrowo-Jegłownik-Ząbrowo-Letniki-Kaczynos Kolonia-Stare Pole-Fiszewo-Gronowo Elbląskie-Jasionno-Karczowiska Górne-ELBLĄG

Listopadowa jazda w ramach Miejskich Wycieczek Rowerowych (MWR) prowadziła nad Nogat, gdzie za miejscowością Ząbrowo odwiedziliśmy małe jeziorko w lesie. Pogodowych zapowiedzi pierwszego w tym sezonie śniegu nie przestraszył się peleton 34 osób.

Nasza jazda rozpoczęła się nad rzeką Elbląg w centrum elbląskiej starówki i przez ulicę Strażniczą i Nizinną szybko znaleźliśmy się poza miastem. Tutaj poczuliśmy ładny wiatr w plecy, co pomagało bo temperatura na poziomie +1 stopnia nie rozpieszczała.

Pierwszy dłuższy postój grupa zrobiła w Jegłowniku, przez który jechaliśmy po raz pierwszy po asfalcie, który zastąpił starą nawierzchnię z płyt betonowych na osiedlowych uliczkach.

Chwilę potem dla odmiany nasze dwukołowce jechało po polnej drodze gruntowej i taka mieszanka nawierzchni utrzymywała się do samego jeziorka nad Nogatem. Po drodze wystąpił jeszcze bruk i trylinka oraz leśna gruntówka.

Główny postój nastąpił właśnie w tym miejscu, gdzie nadszedł czas na tradycyjne wsparcie energetyczne w postaci słodyczy przygotowanych dzięki uprzejmości Gminy Elbląg, obchodzącej w tym roku swoje 50-lecie.

Była też okazja do zrobienia zdjęć tego mało znanego miejsca, które w latach swojej świetności było kąpieliskiem na które przyjeżdżali autobusami mieszkańcy Malborka. Teraz jeziorko mocno zarosło trzciną i stanowi ostoję dla zwierząt z których najbardziej widoczną działalność prowadzą bobry.

Po odpoczynku zaczęła się droga powrotna. Prowadziła ona przez Stare Pole, gdzie z konieczności zatrzymaliśmy się na dłużej, aby wymienić dwie dętki, które poddały się żuławskim drogom.

Tutaj też wspólną jazdę z grupą zakończyła najmłodsza, 10 letnia rowerzystka, która ze swoimi rodzicami wróciła indywidualnie do Elbląga. W Starym Polu pojawił się też zapowiadany w prognozach śnieg, ale były to ilości aptekarskie.

Stare Pole opuściliśmy przez indywidualnie uruchamiany ,,na żądanie” przejazd kolejowy; taką miejscową ciekawostkę. Dalsza droga prowadziła przez Fiszewo, Gronowo Elbląskie i Karczowiska Górne. Peleton jechał pod wiatr, ale nie miał on takiej siły jak miesiąc temu podczas powrotu z Surowego.

Cała grupa zjawiła się po prawie 5 godzinach wycieczki na rondzie Bitwy Warszawskiej. Tutaj uczestnikom biorącym udział w konkursie ,,Aktywny uczestnik MWR” zostały podstemplowane książeczki turystyki kolarskiej PTTK i wycieczka się zakończyła.

Na ostatniej w tym roku odsłonie Miejskich Wycieczek Rowerowych widzimy się 17 grudnia. Przejedziemy się wzdłuż Kanału Modrego a naszą jazdę zakończymy w Hali Sportowo-Widowiskowej na ulicy Grunwaldzkiej, gdzie zostanie rozstrzygnięty konkurs na najbardziej aktywnego rowerzystę (aktywną rowerzystkę) MWR w roku 2023.

MWR#76 SUROWE CEGŁY

Niedziela, 8 października 2023 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Bogaczewo-Zielony Grąd-Pasłęk-Gołąbki-Surowe-Pasłęk-Krosno-Drużno-Węzina-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

Za nami pierwsza jesienna jazda w ramach Miejskich Wycieczek Rowerowych (MWR). Ciepło ubrany peleton 38 osób pedałował z wiatrem i pod wiatr do wsi Surowe za Pasłękiem. Znajduje się tam manufaktura cegieł suszonych na słońcu i to ona była celem naszej wycieczki.

Wycieczka rozpoczęła się na rondzie Bitwy pod Grunwaldem i pierwsze 30 km trasy przez Bogaczewo i Pasłęk jechało się wybornie, z wiatrem i bez większego wysiłku. Zatrzymaliśmy się nad jeziorkiem w pasłęckim Parku Ekologicznym im. Stanisława Pankalli. Tutaj dołączył do nas Pan Janusz Otręba, znany pasłęcki społecznik i turysta rowerowy.

Przybliżył on nam historię wybitnego specjalisty od tradycyjnych metod budownictwa dr inż. Ryszarda Jurkiewicza, który od roku 1991 prowadził własną firmę BTM dr Jurkiewicz, specjalizującą się w ochronie obiektów przed wilgocią oraz naturalnym budownictwem z użyciem gliny.

Organizował także wiele przedsięwzięć przywracających tradycyjne budownictwo z materiałów naturalnych, głównie z gliny, czego przykładem jest budynek z gliny bitej w Parku Ekologicznym w Pasłęku, który z bliska obejrzeliśmy.

Z parku ruszyliśmy bocznym asfaltem przez Gołąbki i Rogajny w kierunku Surowego, które wyłoniło się nam po paru kilometrach. Tutaj obejrzeliśmy przez płot widoczną z drogi wytwórnię cegły i suszące się na paletach cegły.

I tak to byliśmy na półmetku 60 km trasy. Za nami był łatwiejszy odcinek, teraz czekały na nas zmagania z silnym, północno-zachodnim wiatrem. Był to więc dobry moment na rozdanie słodyczy przygotowanych dzięki uprzejmości Gminy Elbląg, obchodzącej w tym roku swoje 50-lecie. Z takim wsparciem energetycznym można było zaczynać jazdę pod wiatr.

Droga powrotna wiodła przez Pasłęk, Krosno i Węzinę. Największe podmuchy wiatru odczuwaliśmy na płaskich jak stół Żuławach Wiślanych, krainie słynącej z tego typu zjawisk. Dłuższy postój zrobiliśmy w Węzinie, gdzie uczestnikom biorącym udział w konkursie ,,Aktywny uczestnik MWR” zostały podstemplowane książeczki turystyki kolarskiej PTTK.

Nasza jazda momentami toczyła się z prędkością 11km/h, bo na więcej warunki nie pozwalały. Uczestnicy jednak radzili sobie doskonale i cała grupa w komplecie zjawiła się po prawie 6 godzinach wycieczki w miejscu, gdzie nasza trasa się rozpoczęła, czyli na rondzie Bitwy pod Grunwaldem.

Na kolejnej odsłonie Miejskich Wycieczek Rowerowych widzimy się 19 listopada. Odwiedzimy małe jeziorko nad Nogatem.

Podjazdy: 67 m

MWR#75 ROWERO-KAJAKI

Niedziela, 24 września 2023 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Żurawiec-Węgle Żukowo-Żurawiec-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

Dawna wieża widokowa nad Jeziorem Druzno w Żółwińcu

Rowerami po Żuławach, kajakami po jeziorze

Zeszłoroczny debiut połączenia podczas jednej wycieczki rowerów i kajaków spotkał się z Waszym ciepłym odzewem i dlatego w tym roku także Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przygotował rowerowo-kajakową edycję Miejskich Wycieczek Rowerowych.

Grupa 47 osób ruszyła z elbląskiego Starego Miasta i dobrze znaną trasą przez Raczki Elbląskie i Żurawiec szybko dotarła do Węgli-Żukowa, gdzie w tamtejszej bazie Polskiego Związku Wędkarskiego zwodowaliśmy kajaki i ruszyliśmy z pierwszą grupą na Jezioro Druzno.

Pozostali uczestnicy w tym czasie zajęli się rozpalaniem grilla i pieczeniem kiełbasek zapewnionych przez PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej. Każdy także otrzymał słodkie wsparcie energetyczne od Gminy Elbląg.

Kajakarze tymczasem popłynęli w kierunku dawnej wieży widokowej nad w miejscowości Żółwiniec. To miejsce jest obecnie zupełnie niedostępne od strony lądu i zostaje tylko droga wodna. Towarzyszyła nam doskonała, rowerowo-kajakowa pogoda. Po obejrzeniu resztek konstrukcji wróciliśmy na przystań i do kajaków wsiadła druga grupa, nieco mniej zaawansowana.

Z nią popłynęliśmy bliżej (dystans do wieży wyszedł według różnych źródeł od 7 do 9 km) przyglądając się ciekawostkom przyrodniczym Jeziora Druzno, które jest bardzo znanym rezerwatem przyrody. Dostrzegliśmy więc potężne żeremie bobrów, nas obserwowały liczne czaple białe i tylko bielika nie udało nam się zaobserwować.

Po dwóch godzinach pływania wszyscy ponownie spotkaliśmy na przystani w Węglach-Żukowie i zaczęliśmy drogę powrotną. Wcześniej załadowaliśmy kajaki na przyczepę a uczestnicy biorący udział w konkursie ,,Najbardziej aktywny uczestnik Miejskich Wycieczek Rowerowych” uzyskali stempel w swoich książeczkach turystyki rowerowej PTTK. Do Elbląga wróciliśmy prawie tą samą trasą i zakończyliśmy naszą wycieczkę przy rondzie Bitwy Warszawskiej.

Na kolejnej odsłonie Miejskich Wycieczek Rowerowych widzimy się 8 października. Spróbujemy zobaczyć cegły w Surowym.

MWR#74 KOPERNIKOWSKA SETKA

Niedziela, 18 czerwca 2023 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Kamiennik Wielki-Zastawno-Młynary-Nowica-Chruściel-Jezioro Pierzchalskie-Bemowizna-Braniewo-Frombork-Milejewo-ELBLĄG

GALERIA GOSIA (Marcin, Mateusz)

TVP OLSZTYN (od 12:25)

Fot. Małgorzata Stancelewska.

Za nami najdłuższa z tegorocznych Miejskich Wycieczek Rowerowych. Kopernikowska Setka prowadziła przez Braniewo i Frombork, a jej długość wynosiła 100 km.

Pierwsi rowerzyści zaczęli docierać na rondo Bitwy pod Grunwaldem już o godzinie 7:30. Stamtąd bowiem ruszała Kopernikowska Setka, czyli trasa po Wysoczyźnie Elbląskiej i Równinie Warmińskiej licząca ,,magiczne” i dla niektórych rekordowe 100 km. Poza elblążanami zjawili się goście z Trójmiasta i z Malborka.

Wycieczka zaczęła się od niełatwego podjazdu z Gronowa Górnego w kierunku Kamiennika Wielkiego. Prowadził on wzdłuż drogi ekspresowej S22 i stanowił swoisty test sprawdzający rowerową kondycję. Wszyscy zaliczyli go śpiewająco i po postoju w Kamienniku oraz udzieleniu kilku wywiadów TVP Olsztyn 60 osób ruszyło w dalszą drogę.

Na kolejny postój zatrzymaliśmy się w Młynarach i to oznaczało koniec pierwszej część zjazdów i podjazdów. Kolejne płaskie kilometry zakończyły się w Chruścielu, skąd zjechaliśmy w kierunku Jeziora Pierzchalskiego, czyli zaporowego, sztucznego zbiornika na Pasłęce. Tutaj zrobiliśmy postój na polu namiotowym nad jeziorem, na którym obowiązują opłaty za sam wjazd na jego teren.

Nadszedł czas na słodkie wsparcie energetyczne w postaci wafelków przygotowanych dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.
Po tym odpoczynku z poziomu jeziora ruszyliśmy pod górę i za 10 km osiągnęliśmy Braniewo. Ominęliśmy centrum miasta jadąc szlakiem GreenVelo nad Pasłęką i zatrzymaliśmy się na parkingu stacji benzynowej.

Na tym kolejnym postoju uczestnicy uzupełnili zapasy picia, bo od samego rana kręciliśmy w typowo letniej, lekko parnej aurze. Byli też chętni na hot dogi, chociaż 10 km dzieliło nas od Fromborka, gdzie w Hotelu Kopernik był przygotowany posiłek w postaci zupy pomidorowej z makaronem.

Zanim zasiedliśmy za stołami zajrzeliśmy na fromborskie molo wraz z przyległościami a po obiedzie udaliśmy się na obowiązkową fotkę pod pomnikiem Mikołaja Kopernika.

Z Fromborka kilka osób postanowiło się oddzielić, więc tutaj zostały rozdane okolicznościowe certyfikaty udziału w stukilometrowej Miejskiej Wycieczce Rowerowej (MWR). Przy okazji także w książeczkach turystyki kolarskiej PTTK pojawiły się tradycyjne stemple.

Do mety w Elblągu zostawało z tego miejsca 30 km, które pokonaliśmy z postojami zdobywając po drodze Milejewo, czyli najwyżej położoną miejscowość Wysoczyzny Elbląskiej w niecałe 2 godziny. Nasza jazda zakończyła się w miejscu, gdzie na ogół zaczynają się ruszające na Wysoczyznę Elbląską MWR, czyli na pętli przy ulicy Ogólnej.

Gratuluję wszystkim uczestniczkom i uczestnikom bezpiecznego i sprawnego pokonania niełatwej trasy 100 km po Wysoczyźnie Elbląskiej. Miejskie Wycieczki Rowerowe mają teraz wakacyjną przerwę i wracają od września. A my rowerowe kilometry będziemy kręcić na wycieczkach w ramach ‘’Wakacji z MOSiR-em 2023”. Szczegóły niebawem.

MWR#73 LISIA GÓRA

Niedziela, 7 maja 2023 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Jegłownik-Zwierzno-Żuławka Sztumska-Budzisz-Jasna-Zwierzno-Markusy-Żurawiec-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

GALERIA GOSIA

Lisia Góra zdobyta - dosłownie i w przenośni :-))

Majowa odsłona Miejskich Wycieczek Rowerowych prowadziła żuławskimi drogami w kierunku Lisiej Góry, czyli wzniesienia przy wsi Jasna na której do 1951 roku stała wieża Bismarcka.

Doskonała rowerowo pogoda oraz udział członków Grupy Rowerowej STOP sprawiły, że na ulicy Wodnej, przy napisie Elbląg pojawiło się 71 osób. Ten okazały peleton wyjechał z Elbląga ulicą Żuławską i przez Wikrowo dotarł do Jegłownika, gdzie był pierwszy postój.
W tej miejscowości sprawnie pokonaliśmy ruchliwą drogę krajową nr 22 i już kręciliśmy korbami w kierunku Gronowa Elbląskiego sprawdzając na wjeździe do tej miejscowości, czy sławny bocian z gniazdem nad torami kolejowym zajął już swoje miejsce. Był.

Kolejny postój zrobiliśmy przy studni artezyjskiej w Różanach, gdzie wodne źródełko cały czas działa, ale woda nie jest jednak zdatna do spożycia.
Dalsze kilometry po żuławskich drogach wśród pól pszenicy i pięknie żółtego, kwitnącego rzepaku doprowadziły nas do Żuławki Sztumskiej, gdzie grupa zatrzymała się przy sklepie i uzupełniła swoje zapasy.

Stąd czekał nas krótki podjazd na Lisią Górę, który był też znakiem, że opuszczamy płaskie Żuławy Wiślane. Część Lisiej Góry jest teraz kopalnią piasku i musieliśmy ją ominąć krótkim, ale dość forsownym podjazdem terenowym, aby zdobyć szczyt.
Na szczycie czekała na nas piękna panorama Żuław z Elblągiem na tle Wysoczyzny Elbląskiej. To naprawdę warto zobaczyć na żywo.

Poza widokami na szczycie pojawiła się starsza pani żądająca stanowczo opuszczenia - jak twierdziła - jej łąki i jej drogi. Miejsca te nie były w żaden sposób oznakowane, dlatego też ciężko było ustalić, czy ta pani mówi prawdę, czy po prostu nie lubi  rowerzystów albo wszelkich obcych. Z wykorzystaniem pewnego fortelu udało się jednak zapewnić grupie wysłuchanie prezentacji jadącego z nami Leszka Marcinkowskiego. Prezes i przewodnik turystyczny elbląskiego oddziału PTTK zapoznał nas z historią tego oryginalnego miejsca.

Po wysłuchaniu przewodnika i nasyceniu oczu pięknymi krajobrazami czekał nas przyjemny zjazd terenowo-asfaltowy do wsi Jasna. Tutaj każdy z uczestników i każda z uczestniczek otrzymali słodkie wsparcie energetyczne przygotowane przez Gminę Elbląg. Przydatne, bo droga powrotna w większości prowadziła pod wiatr.

I tak to spokojnym tempem jechaliśmy w kierunku Elbląga przez Zwierzno i Markusy. W końcu osiągnęliśmy Żurawiec, gdzie po raz ostatni zatrzymaliśmy się przy sklepie.
Stąd kilka kilometrów dzieliło nas od ronda Bitwy Warszawskiej, gdzie nasza wycieczka się zakończyła. Tutaj każdy z uczestników posiadający książeczkę turystyki kolarskiej PTTK otrzymał okolicznościowy stempel poświadczający udział w Miejskiej Wycieczce Rowerowej i już można było jechać do domu.

Na kolejnej Miejskiej Wycieczce Rowerowej widzimy się 18 czerwca. Będzie to najdłuższa, 100 km trasa po Wysoczyźnie Elbląskiej przez kopernikowski Frombork. Tradycyjnie będą na nią obowiązywały zapisy. Szczegóły niebawem.