Czerwiec, 2016

425 dni do MRDP.

MIEJSKA WYCIECZKA ROWEROWA #8 - LETNIKI

Niedziela, 19 czerwca 2016 · | Komentarze 7

Trasa: ELBLĄG-Wikrowo-Jegłownik-Ząbrowo-Letniki-Ząbrowo-Fiszewo-Gronowo Elbląskie-Jasionno-Jezioro-Żurawiec-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

FOTOGALERIA (z opisem)

FILM

Kolejna z tegorocznych Miejskich Wycieczek Rowerowych organizowana przez elbląski MOSiR przy współpracy elbląskiego PTTK zgromadziła na starcie 36 osób. Po zrobieniu grupowego zdjęcia ruszyliśmy z Placu Katedralnego na trasę do wsi Letniki, gdzie znajduje się Zakład Produkcji Wody Centralnego WodociąguŻuławskiego (CWŻ). Zwiedzenie tego trudno dostępnego miejsca było bowiem celem naszej wycieczki.

Po pokonaniu w dość skomplikowany sposób placu budowy wiaduktu nad drogą S7 wjechaliśmy na spokojne drogi Żuław Wiślanych. No, może nie do końca spokojne, bo odcinek Wikrowo-Jegłowik to coraz większy tor przeszkód.
Grupa przejechała go jednak bezproblemowo i w Jegłowniku zatrzymaliśmy się w cieniu drzew przy kościele na pierwszy postój.

Przerwa została wykorzystana na zapoznanie uczestników z historią miejscowości oraz zabytkowego kościoła. Swoją wiedzą podzielił się przewodnik PTTK Leszek Marcinkowski.

Dalsza droga wiodła bocznymi drogami do Ząbrowa. Na tym odcinku mieliśmy okazję zapoznać się z bardzo urozmaiconą nawierzchnią, od krótkiego odcinka drogi gruntowej przez stary i nowy asfalt do drogi brukowej w Ząbrowie.

Tuż za Ząbrowem znajduje się wieś Letniki, gdzie po pokonaniu małego podjazdu z trylinki na wał przeciwpowodziowy Nogatu zjechaliśmy w kierunku rzeki. Zakład Produkcji Wody CWŻ jest bowiem zlokalizowany tuż nad brzegiem Nogatu.

Po chwili oczekiwania pojawił się Pan Dyrektor Mirosław Chanas , który specjalnie dla nas wcielił się w rolę przewodnika po swoim zakładzie. Podczas ponad godzinnego zwiedzania dowiedzieliśmy się mnóstwa szczegółów na temat wody, ilości ujęć, długości sieci wodociągowej (CWŻ jest najdłuższym wodociągiem w Europie na terenach wiejskich – 1200 km rur), jego historii itd. Wydaje się jednak, że najciekawsza była informacja o tym, że już niebawem istniejące budynki zostaną … zrównane z ziemią. Jeszcze w tym roku ma bowiem zacząć się budowa nowej stacji uzdatniania wody, która w 2019 roku zastąpi obecną, bardzo już wysłużoną ponad 50-letnią eksploatacją. Tym samym będzie okazja ponownie odwiedzić Letniki :-).

Po zakończonym zwiedzaniu wróciliśmy do Ząbrowa i skierowaliśmy się do Fiszewa. Tam, pod pomnikiem powstańców listopadowych oraz przy ruinach kościoła, ponownie głos zabrał Leszek Marcinkowski przybliżając nam historię tych miejsc.

Dalsza droga został nieco zmodyfikowana w stosunku do pierwotnych planów ponieważ postanowiliśmy obejrzeć jeszcze najniżej położone miejsce w Polsce, czyli sławną żuławską depresję. Jej oznakowanie zostało niedawno przeniesione o kilkaset metrów na terenie Raczek Elbląskich. Teraz punkt jest widoczny bezpośrednio z drogi, jest tam więcej miejsca i ogólnie jest lepiej i ładniej.
Po zrobieniu w tym miejscu zdjęć ruszyliśmy na ostatni odcinek naszej jazdy i po dotarciu do Elbląga pożegnaliśmy się na wjeździe do miasta.

Dziękuję moim partnerom na trasie z ramienia elbląskiego PTTK: przewodnikowi Leszkowi Marcinkowskiemu i Mateuszowi za pomoc organizacyjną i wsparcie podczas jazdy. Dziękujemy Panu Dyrektorowi Mirosławowi Chanasowi za poświęcony czas i podzielenie się swoją wiedzą. Dziękujemy elbląskim mediom za skuteczne nagłośnienie wycieczki i przede wszystkim dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólną, bezpieczną i spokojną jazdę. Kolejna Miejska Wycieczka Rowerowa odbędzie się po wakacjach - we wrześniu. Do zobaczenia :-).

426 dni do MRDP.

ODJAZDOWY BIBLIOTEKARZ i KÓŁKO LUIZY

Sobota, 18 czerwca 2016 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Nowakowo-Batorowo-Nowe Batorowo-Nowakowo-Elbląg Próchnik-Elbląg Jelenia Dolina-Ogrodniki-Milejewo-Nowe Monasterzysko-Kwietnik-Zastawno-Sokolnik-Nowe Monasterzysko-Kwietnik-Kamiennik Wielki-ELBLĄG

FOTOGALERIA OB (z opisem)

FOTOGALERIA KL (z opisem)

Czternaście osób zebrało się na trasie przejazdu piątej edycji Odjazdowego Bibliotekarza. Opady, burze i nawałnice dzień wcześniej spowodowały, że nie było do końca jasne czy uda się pojechać. Ponieważ kolorem akcji jest kolor pomarańczowy, słoneczny można powiedzieć – to i słońce nie robiło problemów i pięknie towarzyszyło nam podczas przejazdu.

Prowadził on tradycyjnie spod siedzib Biblioteki Elbląskiej i Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej na ulicy Świętego Ducha. Pojechaliśmy elbląskimi ścieżkami rowerowymi odwiedzić festyn na osiedlu Zawada, skąd po krótkiej przerwie poprowadziłem grupę drogą po wale rzeki Elbląg w kierunku Nowakowa, gdzie znajdował się główny cel naszej jazdy czyli Gminna Biblioteka Publiczna.

W Nowakowie już byliśmy w 2013 roku, ale wtedy biblioteka mieściła się w małym i starym pomieszczeniu. Co to teraz zobaczyliśmy przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nowy budynek o powierzchni 500 m2 jest w pełni przystosowany nie tylko do wypożyczania książek, ale także do różnego rodzaju działalności kulturalnej i oświatowej. Duże wrażenie zrobiła na nas wysoka ściana przesuwna, umożliwiająca podział sali zgodnie z potrzebami.

Po zwiedzeniu obiektu ruszyliśmy pokręcić korbami po Wyspie Nowakowskiej. Dojechaliśmy do wału czołowego Zalewu Wiślanego, rzuciliśmy okiem na morze trzciny i chmurę deszczową nad Elblągiem i spokojnie wróciliśmy do Nowakowa, gdzie piekąc nad ogniem kiełbaski piąta edycja Odjazdowego Bibliotekarza dobiegła końca.

Dziękuję za zaproszenie i do zobaczenia za rok.

Dla mnie nie oznaczało to końca rowerowego dnia. Pracowicie wspinając się z poziomu morza na Wysoczyznę Elbląska dotarłem do wsi Nowe Monasterzysko gdzie zaczyna się jeden ze szlaków Gminy Młynary o jakże wdzięcznej nazwie ,,Kółko Luizy

Nazwa ma związek z Marią-Luizą von Belau , żoną Fryderyka Augusta von Belau, która zmarła w 1724 r. Wraz mężem byli to ostatni dziedzice Sokolnika, Kwietnika, Nowego Monasterzyska i Podgórza.

Na piętnastokilometrową trasę projektowanego szlaku ruszyło 13 osób rekrutujących się z Nowego Monasterzyska, Zaścianek i Elbląga. Dwoje dzieci siedziało wygodnie w fotelikach rowerowych i mogło się skupić na podziwianiu okolicy, pozostali musieli włożyć w jazdę nieco więcej wysiłku :-). Wysoczyzna Elbląska to jednak nie Żuławy Wiślane i pierwsze kłopoty pojawiły się jeszcze przed Kwietnikem, kiedy to jedna z uczestniczek nie dała rady podjechać kolejnej ,,hopki’’ i zawróciła ze swoją mamą do Nowego Monasterzyska.

Dalsze kilometry przebiegały już bez większych trudności, także najtrudniejsze miejsce na trasie, czyli zjazd do i podjazd z wąwozu rzeki Baudy udało się spokojnie pokonać. Po drodze zatrzymaliśmy się na lody w Zastawnie, które zostały zjedzone na miejscowym placu zabaw. Pomimo trudnej trasy dzieci miały jeszcze ochotę na zabawę. Skąd one miały tyle siły :-).

Po nieco ponad godzinie dotarliśmy z powrotem do Nowego Monasterzyska, gdzie przy Rowerowym Przystanku mającym status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom (MPR) Szlaku GreenVelo zlokalizowanym w wiejskiej świetlicy czekało na nas ognisko z kiełbaskami. Zmęczeni, ale zadowoleni z przyjemnością ich spróbowaliśmy degustując jednocześnie dobrze pasujący do nich ketchup z … cukinii. To taki lokalny specjał, którego receptura jest ściśle tajna i próby kopiowania skazane są raczej na niepowodzenie.

Po tym wszystkich atrakcjach pozostało wrócić z moim imiennikiem Markiem do Elbląga, co też uczyniliśmy przemykając się między dwoma gustownymi chmurami deszczowymi i zachowując suchą skórę.

Dziękuję Stowarzyszeniu Mieszkańców i Przyjaciół wsi Nowe Monasterzysko  za zaproszenie i miłą gościnę. Do zobaczenia już 16 lipca na kolejnym sprawdzaniu szlaków rowerowych Gminy Młynary.

427 dni do MRDP.

Piątek, 17 czerwca 2016 · | Komentarze 0

428 dni do MRDP.

Dynamiczna pogoda była dzisiaj nad Elblągiem, a w zasadzie dalej jest. Ubranie sandałów było dobrym pomysłem, bo gratisowe mycie nóg to jest to co lubię :-).

Czwartek, 16 czerwca 2016 · | Komentarze 0

429 dni do MRDP.

Wygramy czy przegramy? A może zremisujemy? To pytania na teraz :-)

ODPOWIEDŹ JEST ZNANA !

Środa, 15 czerwca 2016 · | Komentarze 0

430 dni do MRDP.

Wtorek, 14 czerwca 2016 · | Komentarze 0

431 dni do MRDP.

Zapraszam na relację z jazdy GreenVelo Białystok-Lidzbark Warmiński.

Poniedziałek, 13 czerwca 2016 · | Komentarze 9

432 dni do MRDP.
Zaprzyjaźnione wiewiórki doniosły, że Gmina Elbląg przeniosła najniższy punkt w Polsce. Dalej jest w Raczkach Elbląskich, ale w znacznie przyjaźniejszej turystycznie lokalizacji. Nie wiem, czy to ma sens w obliczu tych informacji, ale co tam - najwyżej będziemy mieli dwie depresje :-)

GREENVELO LIDZBARK WARMIŃSKI-PAKOSZE

Sobota, 11 czerwca 2016 · | Komentarze 4

Trasa: ELBLĄG-Młynary-Wilczęta-Orneta-Lidzbark Warmiński-Górowo Iławeckie-Lelkowo-Pieniężno-Pakosze-Wilczęta-Młynary-Milejewo-ELBLĄG

GPS  SZLAKU

FOTOGALERIA (z opisem)

Na ostatni brakujący tegoroczny odcinek szlaku GreenVelo (GV) Elbląg-Białystok z Lidzbarka Warmińskiego do Pieniężna namówiłem Krzyśka i Irka (Fisha). W trasę ruszyliśmy z Elbląga o północy, tak aby wraz ze świtem wjechać na GV w Lidzbarku Warmińskim.

Nocne nawijanie kilometrów przebiegało szybko i sprawnie za sprawą dobrze wiejącego wiatru w plecy i nawet drobne kapuśniaczki z nieba zbytnio nie przeszkadzały. Za Ornetą znudzeni asfaltami skorzystaliśmy ze szlaku rowerowego ,,zwiniętych torów’’, który śladem starej linii kolejowej doprowadził nas po 28 km do Lidzbarka Warmińskiego.

W Lidzbarku zajrzeliśmy na Orlen ładować akumulatory i o godzinie 5, po zrobieniu pamiątkowej fotki przy zamku ruszyliśmy eksplorować GV.

Efekty wizji lokalnej są widoczne w fotogalerii, ja napiszę tutaj że przed wsią Nerwiki znaleźliśmy się na nieoznakowanym skrzyżowaniu dróg leśnych i przydała się mapa w tej nerwowej sytuacji :-).

Potem było już mniej nerwowo, bo do słabej nawierzchni szlaku człowiek zdążył się już przyzwyczaić. Naprawdę szkoda, bo mocno utrudnia ona podziwianie urokliwych i spokojnych okolic.

Dzięki towarzystwu kolegów nie musiałem samotnie wsłuchiwać się w chrzęst szutrowej nawierzchni z kamykami leżącymi na jej wierzchu. Po raz ostatni zabrałem na GV mojego trekingowego Gianta bez amortyzacji i na cienkich oponach. Doceniam nieprawdopodobną wytrzymałość opon Schwalbe Marathon Mondial, ale po co aż tak je obciążać. W końcu tanie nie były :-).

Pod koniec jazdy Fishu nieco osłabł i z Krzyśkiem wrócił z Pieniężna samodzielnie do domu. Ja jeszcze pogoniłem GV z Pieniężna do Pakoszy, bo ten odcinek robiliśmy w odwrotną stronę w listopadzie 2015 r. w zapadającym zmroku i mało było wtedy widać.

Nierówną wojnę z wiatrem i upływającym czasem zacząłem w drodze powrotnej od Wilcząt, ratunkiem była jazda lasami, chociaż z Młynar do Milejewa jest cały czas pod górę.

Dziękuję koledzy za wspólne kręcenie i zarwanie nocki. Szlak GV na odcinku Elbląg-Białystok uważam za obejrzany. Dalej pobawimy się Zielonym Rowerem w przyszłym roku :-) .

Wszystko co jeszcze chcecie wiedzieć o GreenVelo Elbląg-Białystok a baliście się zapytać.