ELBLĄSKI DZIEŃ BEZ SAMOCHODU i WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE - III EDYCJA

Sobota, 21 września 2013 · | Komentarze 4

Przedostatnim akordem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu był Elbląski Dzień Bez Samochodu. Tą akcją zwracamy uwagę na problemy transportowe dużych miast związane z nadmiernym rozwojem indywidualnej komunikacji samochodowej i zachęcamy do korzystania z komunikacji zbiorowej, jeżdżenia rowerem lub chodzenia piechotą.

Elbląskie obchody EDBS polegały m.in na zbiorowym przejeździe rowerzystów ulicami miasta. Na 20 km trasie urozmaiconej podjazdami i zjazdami jechało około 150 osób. Nowością była riksza klubu sportowego IKS Atak, która reklamowała przyszłoroczne Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej na siedząco. Odbędą się one w czerwcu w Elblągu. Rikszą kierował Marcin, który zrezygnował tylko z jednego podjazdu na trasie przejazdu. Naszą jazdę rozpoczęliśmy przy Bramie Targowej a zakończyliśmy na Placu Jagiellończyka, gdzie trwał rodzinny festyn rowerowy zorganizowany przez Stowarzyszenie Elbląg Europa.

Na placu wykonaliśmy zdjęcie rowerzystów w towarzystwie autobusu i samochodów, które miało wykazać, jak terenochłonnym środkiem transportu w stosunku do liczby przewożonych pasażerów jest samochód osobowy. Wyszło prawie idealnie ;-).

EDBS - efektywność wykorzystania przestrzeni miejskiej przez transport © Paweł Kulasiewicz

Zaprezentowaliśmy też test zapięć rowerowych polegający na ich cięciu nożycami do prętów i rur. Mordercze zmagania przetrwały tylko dwa zapięcia typu ,,U-lock'', czyli stalowe pręty w kształcie litery ,,U''. Linki, zarówno cienkie jak i grube ,,kiełbasy'', a także drobny łańcuch nie są rekomendowane do zapinania naszych ulubionych dwukołowców. Opór stawiały najwyżej przez 20 sekund.

Poza tym na Placu Jagiellończyka odbyły się konkursy, malowanie twarzy, skręcanie balonów i jazdy po rowerowym torze przeszkód. Zaś po festynie w Tawernie Tortuga odbyła się III edycja warsztatów miejskiej jazdy na rowerze. W tradycyjnie już kameralnym gronie 8 uczestników zrobiliśmy kilkukilometrową rundę po Elblągu podczas której pokazałem najważniejsze zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy po mieście.