SZLAK NIEBIESKI PKWE TOLKMICKO-TOLKMICKO

Poniedziałek, 11 kwietnia 2016 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Łęcze-Kadyny-Tolkmicko-Chojnowo-Tolkmicko-Kadyny-Pęklewo-Suchacz-Nadbrzeże-Kamionek Wielki-ELBLĄG

GPS SZLAKU

MAPA SZLAKU

FOTOGALERIA (z opisem)

Szlak niebieski PKWE (opis jest nieaktualny) był już przedmiotem mojej rowerowej eksploracji w 2011 roku. Wtedy z powodu braku oznakowania zagubiłem się w leśnej głuszy okolic Świętego Kamienia :-). Ponieważ w zeszłym roku odnowiono jego oznakowanie wybrałem się teraz ponownie, aby zweryfikować tą radosną wiadomość.

Szlak w dalszym ciągu jest okrężny, dwukierunkowy i prowadzi z Tolkmicka do Tolkmicka. Zaczyna się na drzewie przy punkcie IT w Tolkmicku.  Nieco intuicyjnie - bo bez znaków - prowadzi  przez centrum miasta w kierunku portu i tuż przed nim skręca  w prawo aby wspólnie ze szlakiem GreenVelo (GV) dotrzeć przez leśniczówkę Nowy Wiek do Chojnowa. Po drodze mamy możliwość skorzystania z miejsca odpoczynku rowerzystów (MOR) GreenVelo niedaleko wspomnianej leśniczówki. Na tym odcinku jedziemy po asfalcie, szutrze, betonowych płytach drogowych, a na długości 1 km przed samym Chojnowem mamy słabo utwardzoną drogę piaskową.

W Chojnowie GV odbija w lewo, a szlak prowadzi do centrum wsi i wjeżdżamy na asfalt.  Mijamy  kapliczkę  i za skrzyżowaniem gdzie skręcamy w prawo  widzimy unikatowy drewniany krzyż z Arma Christi.

Dalsza droga prowadzi nas zjazdem do DW 503, gdzie po wjechaniu na nią skręcamy po 100 metrach w lewo do wsi Nowinka. Tam ponownie zmieniamy kierunek jazdy i znowu docieramy do DW 503, którą zjeżdżamy w kierunku Tolkmicka.  Na szybkim zjeździe należy uważać, aby nie przegapić skrętu w prawo na punkt widokowy nad Tolkmickiem. Jest to możliwe bo znak kierunkowy szlaku jest słabo widoczny i umieszczony na drewnianym palu.

Po zaliczeniu sesji fotograficznej  zjeżdżamy drogą wyłożoną płytami ,,jumbo'' do miasta, a na ostatnim odcinku przed ponownym włączeniem się na drogę wojewódzką 503 zaliczamy krótki odcinek piaszczysty zatrzymując się przy drewnianym krzyżu z 1857 roku.

Po wjechaniu na DW 503 pozostaje nam skręcić na rondzie w prawo i dotrzeć pod punkt IT gdzie szlak niebieski ma swój koniec i początek.

Podsumowanie
Z przykrością stwierdzam, że nastąpiła mocna zmiana przebiegu szlaku, który w poprzedniej wersji prowadził w głąb kompleksu leśnego za Tolkmickiem, dając możliwość zobaczenia Świętego Kamienia zatopionego w wodach Zalewu Wiślanego oraz klimatycznej osady o tej samej nazwie (szlak biegł w bezpośredniej bliskości tych miejsc). Widocznie było tam zbyt trudno dla rowerzystów i łatwiej oraz taniej było zmienić trasę niż poprawić stan jej nawierzchni. W ten sposób jednak szlak na 1/2 długości dubluje przebieg z GreenVelo i już tylko zabytki kultury materialnej wsi Chojnowo (które akurat GV omija) oraz punkt widokowy nad Tolkmickiem mogą być magnesem przyciągającym rowerzystów na tą trasę.
Szlak prowadzi drogami utwardzonymi, mamy tutaj  asfalt,  płyty betonowe i szuter różnej grubości. Najtrudniejszy odcinek to jeden kilometr przed Chojnowem od strony Tolkmicka, gdzie jedziemy po słabo utwardzonej piaskownicy i w porze bardzo suchej można się tam będzie zakopać.

Oznakowanie szlaku nie budzi wątpliwości, znaki są umieszczone często i są dobrze widoczne,  chociaż znajdują się tylko na drzewach. Szlak ma charakter interwałowy,  niezależnie z której strony jadąc to do Chojnowa czeka nas wspinaczka na Wysoczyznę Elbląską. Zjazd jest łatwiejszy drogami asfaltowymi, w tym celu należy najpierw jechać wzdłuż brzegu Zalewu Wiślanego. Na szlaku spotkamy się z małym ruchem samochodowym; samochody ciężarowe mogą poruszać się po DW 503 na której krótkie odcinki rowerzyści muszą wjechać. Długość szlaku to 15 km.