MIEJSKA WYCIECZKA ROWEROWA#18-MARZĘCINO i OSŁONKA

Niedziela, 17 września 2017 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Bielnik I-Bielnik II-Kępki-Nowinki-Marzęcino-Osłonka>>>statek>>>ELBLĄG

Wrześniowa odsłona Miejskich Wycieczek Rowerowych miała charakter rowerowo-wodny (to już taka wrześniowa tradycja, bo rok temu było podobnie na trasie z Fromborka). Tym razem przemierzaliśmy rowerami Żuławy Wiślane, aby odwiedzić ciekawą wieś Marzęcino z ruinami dawnej śluzy na Kanale Panieńskim, przejechać się drogą po dawnym dnie Zalewu Wiślanego i obejrzeć potężne pompy w stacji pomp w Osłonce, dzięki którym teren ten nie jest zatoką Zalewu Wiślanego.

46 osób ruszyło w krótką, nieco ponad 20 km trasę rowerową z Placu Katedralnego w Elblągu. Bocznymi drogami przez Bielnik I i Bielnik II dotarliśmy do granicy województwa warmińsko-mazurskiego w Kępkach i po przejechaniu mostu na Nogacie znaleźliśmy się w województwie pomorskim.

Niebawem pojawiło się na horyzoncie Marzęcino, w którym po krótkim postoju zaopatrzeniowym przy sklepie udaliśmy się pod pozostałości śluzy z wrotami przeciwpowodziowymi, która w odległej przeszłości regulowała poziom wody w Kanale Panieńskim.
Tutaj ciekawą opowieścią uraczył nas przewodnik PTTK Leszek Marcinkowski, który omówił nie tylko tą konstrukcję, ale także opowiedział o losach najbliższej okolicy w kontekście historycznym i o najnowszym pomyśle pomorskich geodetów na przeniesienie depresji z Raczek Elbląskich w okolice Marzęcina.

Kilka kilometrów dalej czekało nas zwiedzanie stacji pomp w Osłonce, charakteryzującej się obecnością pomp o jednej z największych przepustowości na całych Żuławach Wiślanych. Tam głos zabrał pracownik Marek Bednarz zapoznając nas z ciekawostkami i szczegółami technicznymi tych nieprawdopodobnie ważnych dla istnienia Żuław Wiślanych urządzeń.

Po prelekcji pozostało nam popedałować 2 km do przystani Pętli Żuławskiej w Osłonce, gdzie czekał na nas statek Elwinga, który po 2,5 godzinnym rejsie rzeką Szkarpawą, Zalewem Wiślanymi i rzeką Elbląg przycumował na przystani między mostami zwodzonymi w Elblągu. W rejsie brały udział 22 osoby, zaś reszta zdecydowała się na wydłużenie – czasami dość znaczne – rowerowej części tej wycieczki.

Dziękuję Leszkowi Marcinkowskiemu Prezesowi PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej i Kamilowi Zimnickiemu z Klubu Turystycznego im. C. Pudora za pomoc organizacyjną przy wycieczce. Dziękuję także Panu Markowi Bednarzowi z Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa Pomorskiego w Gdańsku za fachowe opisanie stacji pomp w Osłonce.

Podziękowania należą się także elbląskim mediom za skuteczne nagłośnienie wycieczki oraz wszystkim uczestnikom za wspólną, bezpieczną i spokojną jazdę. Szczególne podziękowania składam na ręce Pana Jerzego Rejcherta za możliwość popłynięcia statkiem Elwinga w promocyjnej cenie.

Na następną jazdę Miejskich Wycieczek Rowerowych zapraszam już 22 października.