To tu, to tam po Elblągu +

Wtorek, 18 sierpnia 2020 · | Komentarze 2

Poza spokojnym patataj po mieście poprowadziłem piątą z popołudniowych wycieczek pod hasłem,,Wakacje z MOSiR-em’’. Ruszyły na nią 22 osoby.

Zebrały się one nieprzypadkowo na pięknym dziedzińcu Biblioteki Elbląskiej, jednej z atrakcji szlaku Starego Miasta. Celem naszej wycieczki był bowiem ten nowy szlak, jedna z trzech tras miejskich po szlaku parków i szlaku form przestrzennych.

Z uwagi na jej nieznaczną długość, dedykowaną wybitnie turystom pieszym, zaplanowałem także lekko ponad 20 km jazdę po mniej znanych drogach okolic Elbląga.  Tak w sam raz przed snem :-)

Wycieczka rozpoczęła się od obejrzenia pięknego, odnowionego dziedzińca Biblioteki Elbląskiej gdzie na posterach mogliśmy obejrzeć wystawę poświęconą zabytkowemu, medycznemu księgozbiorowi przechowywanemu w bibliotece. Następnie grupa sprawdziła przejezdność Ścieżki Kościelnej, jedynej w Elblągu tak wąskiej uliczki będącej samą w sobie zabytkiem.

Krótkie postoje, podczas których głos zabierał obecny z nami na trasie Leszek Marcinkowski, prezes i przewodnik w jednej osobie elbląskiego PTTK zrobiliśmy pod katedrą św. Mikołaja, najbardziej znanym symbolem Elbląga, pod Domem Królów obecnie mieszczącym hotel i pod Bramą Targową, stanowiącą ostatni fragment nieistniejących już murów obronnych miasta.

Na trasie wycieczki wykorzystaliśmy aplikację na telefony komórkowe o nazwie ELBLĄG SZLAKI, w której są opisy wszystkich zabytków Starego Miasta, jak też dwóch pozostałych szlaków miejskich. Grupa miała także zapewnione wsparcie energetyczne w postaci słodyczy ufundowanych przez Biuro Podróży Variustur, które szczególnie ucieszyły najmłodszych uczestników jazdy.

Pod Bramą Targową zakończyła się nasza obecność na szlaku Starego Miasta i przez Most Niski – także zabytkowy – opuściliśmy Stare Miasto. Kolejne kilometry prowadziły żuławskimi drogami asfaltowymi, betonowymi a także terenowymi przez Janowo, Kazimierzowo, Adamowo, Wiktorowo, Wikrowo i Władysławowo.

Wycieczka zakończyła się przy budynku dawnej Giełdy Zbożowej zlokalizowanym tuż przy Moście Wysokim na rzece Elbląg po przejechaniu 25 km w łącznym czasie 3 godzin. Bardzo dziękuję wszystkim za przybycie i wspólną, bezpieczną jazdę. Szczególne podziękowania składam Jackowi Nowińskiemu, dyrektorowi Biblioteki Elbląskiej za udostępnienie dziedzińca biblioteki na start wycieczki i okolicznościowe prezenty dla rowerzystów oraz Oli za ciekawą opowieść o wystawie medycznego księgozbioru.

Na ostatnią z cyklu popołudniowych wycieczek z cyklu ,,Wakacje z MOSiR’’ zapraszamy 25 sierpnia. Start o godzinie 17 z polany z wiatami w Bażantarni. Trasę jazdy dopasujemy do panującej pogody i naszych możliwości.

Organizatorem wycieczki podczas akcji "Wakacje z MOSiR-em" był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji wraz ze współorganizatorami: Urząd Miejski w Elblągu, PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, VARIUSTUR – Biuro Podróży, Salon Rowerowy – Wadecki, NEKSUS – serwis rowerowy.