MWR#74 KOPERNIKOWSKA SETKA

Niedziela, 18 czerwca 2023 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Kamiennik Wielki-Zastawno-Młynary-Nowica-Chruściel-Jezioro Pierzchalskie-Bemowizna-Braniewo-Frombork-Milejewo-ELBLĄG

GALERIA GOSIA (Marcin, Mateusz)

TVP OLSZTYN (od 12:25)

Fot. Małgorzata Stancelewska.

Za nami najdłuższa z tegorocznych Miejskich Wycieczek Rowerowych. Kopernikowska Setka prowadziła przez Braniewo i Frombork, a jej długość wynosiła 100 km.

Pierwsi rowerzyści zaczęli docierać na rondo Bitwy pod Grunwaldem już o godzinie 7:30. Stamtąd bowiem ruszała Kopernikowska Setka, czyli trasa po Wysoczyźnie Elbląskiej i Równinie Warmińskiej licząca ,,magiczne” i dla niektórych rekordowe 100 km. Poza elblążanami zjawili się goście z Trójmiasta i z Malborka.

Wycieczka zaczęła się od niełatwego podjazdu z Gronowa Górnego w kierunku Kamiennika Wielkiego. Prowadził on wzdłuż drogi ekspresowej S22 i stanowił swoisty test sprawdzający rowerową kondycję. Wszyscy zaliczyli go śpiewająco i po postoju w Kamienniku oraz udzieleniu kilku wywiadów TVP Olsztyn 60 osób ruszyło w dalszą drogę.

Na kolejny postój zatrzymaliśmy się w Młynarach i to oznaczało koniec pierwszej część zjazdów i podjazdów. Kolejne płaskie kilometry zakończyły się w Chruścielu, skąd zjechaliśmy w kierunku Jeziora Pierzchalskiego, czyli zaporowego, sztucznego zbiornika na Pasłęce. Tutaj zrobiliśmy postój na polu namiotowym nad jeziorem, na którym obowiązują opłaty za sam wjazd na jego teren.

Nadszedł czas na słodkie wsparcie energetyczne w postaci wafelków przygotowanych dzięki uprzejmości Gminy Elbląg.
Po tym odpoczynku z poziomu jeziora ruszyliśmy pod górę i za 10 km osiągnęliśmy Braniewo. Ominęliśmy centrum miasta jadąc szlakiem GreenVelo nad Pasłęką i zatrzymaliśmy się na parkingu stacji benzynowej.

Na tym kolejnym postoju uczestnicy uzupełnili zapasy picia, bo od samego rana kręciliśmy w typowo letniej, lekko parnej aurze. Byli też chętni na hot dogi, chociaż 10 km dzieliło nas od Fromborka, gdzie w Hotelu Kopernik był przygotowany posiłek w postaci zupy pomidorowej z makaronem.

Zanim zasiedliśmy za stołami zajrzeliśmy na fromborskie molo wraz z przyległościami a po obiedzie udaliśmy się na obowiązkową fotkę pod pomnikiem Mikołaja Kopernika.

Z Fromborka kilka osób postanowiło się oddzielić, więc tutaj zostały rozdane okolicznościowe certyfikaty udziału w stukilometrowej Miejskiej Wycieczce Rowerowej (MWR). Przy okazji także w książeczkach turystyki kolarskiej PTTK pojawiły się tradycyjne stemple.

Do mety w Elblągu zostawało z tego miejsca 30 km, które pokonaliśmy z postojami zdobywając po drodze Milejewo, czyli najwyżej położoną miejscowość Wysoczyzny Elbląskiej w niecałe 2 godziny. Nasza jazda zakończyła się w miejscu, gdzie na ogół zaczynają się ruszające na Wysoczyznę Elbląską MWR, czyli na pętli przy ulicy Ogólnej.

Gratuluję wszystkim uczestniczkom i uczestnikom bezpiecznego i sprawnego pokonania niełatwej trasy 100 km po Wysoczyźnie Elbląskiej. Miejskie Wycieczki Rowerowe mają teraz wakacyjną przerwę i wracają od września. A my rowerowe kilometry będziemy kręcić na wycieczkach w ramach ‘’Wakacji z MOSiR-em 2023”. Szczegóły niebawem.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gminą Elbląg.