Podjazdy: 5 m

WROTA SZTORMOWE w TUJSKU

Niedziela, 6 sierpnia 2023 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Jazowa-Solnica-Nowy Dwór Gdański-Żelichowo-Tujsk-Stobiec-Marzęcino-Kępki-Bielnik II-ELBLĄG

Oddane w grudniu zeszłego roku wrota sztormowe na rzece Tuga w Tujsku były celem najdłuższej w wakacje wycieczki rowerowej. Impreza zorganizowana w ramach ‘’Wakacji z MOSiRem” zgromadziła na starcie 39 osób.

Nie wystraszyły się one burzy, która dwie godziny wcześniej przeszła nad Elblągiem i solidnie zmoczyła drogi. Grupa ruszyła z ulicy Wodnej spod napisu Elbląg i skierowała się na zachód, w kierunku Nowego Dworu Gdańskiego.

Popychani korzystnym wiatrem dotarliśmy tam starą drogą krajową nr 7 i po odpoczynku w samym mieście ruszyliśmy szlakiem EuroVelo 10 i Eurovelo 13 na północ, wzdłuż Tugi.
Na rogatkach Nowego Dworu Gdańskiego czekała na nas grupa Malborskich Morsów, których członkowie nie ograniczają się tylko do zimowych kąpieli, ale lubią różne aktywności. I tak to tym razem morsy jechały na rowerach do nieodległego już Tujska.

Tytułowe wrota znajdują się 1 km za wsią, nad Tugą, przy samym szlaku rowerowym, także nie sposób je przegapić. Tutaj grupa zatrzymała się na dłużej, a że spotkaliśmy też pracownika obsługi to była możliwość zadania mu szczegółowych pytań technicznych.

Ta budowla hydrotechniczna jest zlokalizowana około 100 metrów od ujścia Tugi do Szkarpawy, więc obejrzeliśmy sobie i to miejsce.

W końcu nadszedł czas powrotu, który od Tujska prowadził inną drogą do Elbląga przez Stobiec, Marzęcino i Kępki. Przed Marzęcinem skręciliśmy jeszcze w kierunku najniżej położonego puntu w Polsce, który kilka dni temu doczekał się oznakowania widocznego z daleka. Stoi tam wieża triangulacyjna i teraz łatwo tam trafić z głównej drogi.

Po sesji zdjęciowej w tym miejscu pozostało jechać już tylko na lody do Elbląga. Gorąca pogoda wybitnie sprzyjała takiemu zakończeniu wycieczki. Te zimne desery kończące wakacyjne wycieczki zawdzięczamy wsparciu Gminy Elbląg obchodzącej w tym roku swoje 50-lecie.

I tak też było. Po 66 kilometrach płaskiej, żuławskiej trasy dotarliśmy nad rzekę Elbląg do kawiarni Grupy Wodnej, gdzie nasza jazda się zakończyła.

Dziękuję za Waszą obecność!