TRZECH KRÓLI

Sobota, 6 stycznia 2024 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Jazowa-Solnica-Nowy Dwór Gdański-Dworek-Cedry Małe-Koszwały-Przejazdowo-GDAŃSK

TRASA GDAŃSK (dzięki uprzejmości Roberta)

Kolega z Gdańska, Grzegorz Reszka, został w zeszłym roku certyfikowanym przewodnikiem gdańskiego oddziału PTTK. Skorzystałem więc z nadarzającej się okazji i przyjąłem zaproszenie na rowerowe peregrynacje po stolicy województwa pomorskiego, miasta tak bliskiego Elblągowi, a tak nieznanego.

Mając świadomość, że nawet w święto jazda turystyczna połączona z licznymi postojami po tej metropolii to nie będzie bogata w kilometry, zdecydowałem się na poranny przelot do Gdańska rowerem.

Ruszyłem swoim Kubusiem stojącym sobie na kolcowanych oponach o godzinie 5:40, tak aby zdążyć na 9:00 na miejsce zbiórki przy Forum Gdańsk.

Wiedziałem, że drogi na Żuławach Wiślanych będą śliskie, oblodzone i lekko zaśnieżone a temperatura będzie nieco poniżej zera. Nie przewidziałem, że czystego lodu będzie tak dużo i pomimo kolców nieco on mnie spowolni.

Na trasie do poznanego już w poprzednich sezonach lodu białego i czarnego oraz kolein lodowych i lodu zaśnieżonego teraz dorzuciłem lód stożkowy, czyli taką nawierzchnię jakby ktoś rozrzucił kamienie i je przykleił na stałe do asfaltu.

Tutaj lód był tymi kamieniami i to robiło nierówność połączoną ze śliskością na którą kolce nic nie mogły poradzić. Było to we wsi Bystra tuż przed Przejazdowem koło Gdańska i jak to wygląda, możecie zobaczyć w galerii.

Musiałem jechać poboczem bo żadna prędkość roweru nie była w stanie utrzymać mnie w pionie na takim lodzie!

Klasyczne w formie, czyste, darmowe, szerokie od pobocza do pobocza i gotowe na łyżwy lodowisko było też we wsi Stare Babki. Je się udało pokonać, kolce pracę wykonały.

Do centrum Gdańska dotarłem o czasie, po chwili pojawili się lokalsi i ekipa z Elbląga, która zdominowała liczebnie – by nie rzec zmasakrowała frekwencyjnie - gdańszczan. Jest Moc w narodzie elbląskim :-)

Przybył także Grzegorz i ruszyliśmy w 20 osób na zwiedzanie Gdańska. Co widzieliśmy i jak to się nazywa zobaczycie w opisanej galerii, ja dodam tylko, że pokonaliśmy solidne kilometry z góry i pod górę a do prowadzenia mogę się tylko przyczepić, że trasa bardziej powinna omijać sygnalizacje świetlne, na których traciliśmy sporo czasu.

Poza tym było super, Grzegorz ze znawstwem opowiadał co widzimy, ułożył trasę z różnego rodzaju ciekawostkami od kirkutu przez wodospad po ruiny budynku telewizji, że o muralach ,,na żywo” nie wspomnę, zadbał o miejsca cateringowe na trasie z wisienką na torcie w postaci odwiedzin w Nowym Browarze Gdańskim w Gdańsku Wrzeszczu.

To była wisienka, którą ja zerwałem, bo ekipa miała jeszcze w planie ognisko w Gdańsku Lipcach na które ja już się nie udałem, kończąc zgodnie z moim planem wycieczkę w centrum Gdańska i wracając do elbląskich spraw nieco szybciej, za pomocą PKP.

Wielkie dzięki za zaproszenie i możliwość spędzenia fajnego, ciekawego i w dobrym towarzystwie dnia. Do zobaczenia, drugim razem ,,ugnia i kiełby” nie odpuszczę :-))