ŻUŁAWSKA TECHNIKA

Wtorek, 1 maja 2012 · | Komentarze 7

Wycieczka na Żuławy Wiślane miała na celu przybliżenie uczestnikom różnych konstrukcji hydrotechnicznych, dzięki którym kraina ta nie szumi wodą, a nawet może się dzięki nim rozwijać.

Na trasie naszej jazdy były więc wrota przeciwpowodziowe, akwedukt, stacje pomp, w tym ta największa - Chłodniewo, mosty zwodzone i obrotowy, wiatrak, śluzy, elektrownia wodna, jazy, zastawki i liczne kanały oraz rowy melioracyjne. Nie byłbym też sobą, jakbym nie ułożył trasy tak, aby pokazać kilka domów podcieniowych ;-).

Urządzenia te są w bardzo różnym stanie technicznym, jednak zawsze świadczą o walce jaką człowiek prowadzi od wielu już wieków, aby uchronić Żuławy Wiślane przed powrotem w to miejsce morza.

TRASA: ELBLĄG-Helenowo-Kazimierzowo-Bielnik II-Kępki-Marzęcino-Gozdawa-Żelichowo-Tujsk-Rybina-Stegienka-Przemysław-Drewnica-Żuławki-Dworek-Nowa Kościelnica-Ostaszewo-Lubieszewo-Nowy Staw-Świerki-Lubstowo-Michałowo-Jegłownik-Wikrowo-ELBLĄG

Na starcie wycieczki pojawiło się 35 osób, w tym gronie tak serdecznie zapraszana przeze mnie płeć piękna dysponowała 10 kołami :-). Całą trasą przejechały 4 rowerzystki, jedna chyba nie wytrzymała trudów jazdy z silnym, bocznym wiatrem. Powodował on, że pomimo bezchmurnego nieba nie ,, grillowaliśmy'' się na bezleśnych przestrzeniach Żuław, a nawet czasami nas pięknie popychał.

Wycieczka obfitowała w liczne postoje przy okolicznych sklepach, a kulminacją były odwiedziny w Restauracji ,,Szkarpawianka'' w Drewnicy na cieszących się sławą pierogach. Jak wygląda przykładowa porcja za 15 złotych można sprawdzić TUTAJ :-).

Większość uczestników nie chciała wracać do Elbląga najkrótszym wariantem, czyli DK 7, toteż wycieczka uległa wydłużeniu o 20 km. Pod koniec trasy trudy jazdy dały się już prawie wszystkim we znaki, toteż tablice z napisem Elbląg przywitaliśmy z radością.

Dziękuję za wspaniałą frekwencję, gratuluję pobicia rekordów życiowych w długości jazdy, szacun dla wszystkich za moc w nogach i w głowie :-).

Pozdrawiam.

DREWNICA-WIATRAK ,,KOŹLAK'' © MARECKI

ŻUŁAWKI-ŚLUZA NA SZKARPAWIE ,,GDAŃSKA GŁOWA'' © MARECKI

MICHAŁOWO-ELEKTROWNIA WODNA NA NOGACIE © MARECKI

DREWNICA-CZEKAMY NA PIEROGI W STYLOWYCH WNĘTRZACH ,,SZKARPAWIANKI'' :-) © MARECKI