WYCIECZKI <50

Dystans całkowity:13909.00 km (w terenie 1601.50 km; 11.51%)

NOWOROCZNIE

Sobota, 1 stycznia 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Bielnik I-Bielnik II-Janowo-Jazowa-Kazimierzowo-Władysławowo-Helenowo-ELBLĄG

Mocna grupa zebrała się na parkingu przy Górze Chrobrego aby w tym bardzo tradycyjnym miejscu wznieść noworoczny toast i po złożeniu sobie życzeń ruszyć na pierwszą trasę sezonu rowerowego 2022. Pojechaliśmy pokręcić korbami w okolicach Nogatu ze szczególnym przyjrzeniem się dwóm wiatrakom energetycznym stojącym w Janowie.

Dwa dni odwilży zrobiły całkowity porządek ze śniegiem i lodem i nieco zabawnie było jechać na oponach z kolcami. Byłem jednak na to przygotowany i po ich napompowaniu do poziomu producenckich maksów kolce nie stanowiły istotnego problemu na asfalcie. Sądzę, że zima jeszcze wróci i nie ma sensu ich jeszcze zdejmować ;-)

Naszą jazdę zakończyliśmy przy napisie ELBLĄG na Starym Mieście, skąd każdy udał się w sobie znanym kierunku. Dzięki za wspólne kręcenie i szerokości na trasach w 2022 roku życzę.

ŚRODOWE LATARECZKI-GÓRA SREBRNA

Środa, 29 grudnia 2021 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Gronowo Górne-Przezmark-Wilkowo-Kamiennik Wielki-Milejewo-Ogrodniki-Piastowo-ELBLĄG

Wykorzystałem środowe latareczki, aby dotrzeć do końca kolce w moich Marathonach Winter no i po raz ostatni w tym roku spotkać się ze znajomymi. Aura postawiła przed nami dość wymagające warunki; dość powiedzieć, że padający w Kamienniku deszcz przy temperaturze -3 wdzięcznie zamarzł na naszych ciuchach i nabłyszczył ramy rowerów, a przed klasyczną gołoledzią uratowała nas nieodśnieżona jezdnia.

Opony potwierdziły swoją moc na oblodzonej nawierzchni i całkowitą nieprzydatność na śniegu grubszym niż 2-3 cm. Co ja się dzisiaj napracowałem kierownicą kontrując uciekające na boki koło wykorzystując do tego całą szerokość drogi. Ten odcinek specjalny był między Sierpinem a Wilkowem.

Wisienką na torcie było zdobycie Góry Srebrnej przez Andrzeja w moim towarzystwie. Reszta ekipy zniechęciła się koniecznością przejścia z rowerami lub bez kilkudziesięciu metrów po zasypanym polu.  Wycieczkę zakończył zjazd Królewiecką, gdzie na nieoświetlonym odcinku wpadłem w dziurę gubiąc na chwilę tylną lampkę. Jej włożenie w szlufkę torebki lekko przymrożonymi palcami było niezłym challengem ;-)

Zapomniałbym dodać, że wycieczkę poprowadził po trasie zaplanowanej przez Marka Andrzej, dokonując tylko nieznacznych korekt. Mam nadzieję, że w przyszłym roku wtorkowe latareczki w środę będą w dalszym ciągu kontynuowane :-)

ŚWIĄTECZNE SPALANIE KILOKALORII

Niedziela, 26 grudnia 2021 · | Komentarze 0

Trasa: Szlaki i ścieżki elbląskiej Bażantarni

GALERIA - bez opisu bo i co tu opisywać .Pięknie było, pięknie jest i oby tak jak najdłużej :-)

Udało się oderwać od świątecznych stołów, łóżek i innych mebli kilku bikerów wraz z którymi przejechałem się zaśnieżonymi i lekko tylko przetartymi drogami Bażantarni. Było mocno interwałowo z dwukrotnym podjazdem Góry Chrobrego w celu maksymalnego zaorania się. Po dwugodzinnych zajęciach w śniegu udaliśmy się z powrotem za stoły, do łóżek i innych mebli ;-) Wszak święta jeszcze trwają :-))

Dzięki Panowie za wspólną zabawę.

ŚRODOWE LATARECZKI-DOOKOŁA KOMINA

Środa, 8 grudnia 2021 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Bielnik I-Bielnik II-Kępa Rybacka-Kępiny Wielkie-Nowotki-Cieplice-Nowakowo-Rangóry-Próchnik-ELBLĄG

TRASA

Bombka na placu katedralnym była dla mnie odkryciem tej odsłony środowych latareczek. Odsłony zimnej, przebiegającej w wyraźnie minusowej temperaturze, którą potęgował zimny wiatr z południa. Trasa przebiegała po płaskim z rozgrzewającym podjazdem do Próchnika. Potem jednak było schładzanie na Fromborskiej (południowy wiatr) i po cieple wspinaczkI zostało tylko wspomnienie.

Dzięki za wspólną przejażdżkę wszystkim 11 osobom, które mrozu się nie ulękły :-)

Ps. Trek ukończył właśnie  7000 km.

ROWEROWA SOBOTA

Sobota, 4 grudnia 2021 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Władysławowo-Wikrowo-Władysławowo-ELBLĄG

Zanim dotarłem do Wikrowa wziąłem udział w rowerowej Kawiarence Naprawczej w elbląskim Domu Pod Cisem. To pierwsza taka inicjatywa skierowana do szerokiego grona użytkowników rowerów i mam nadzieję, że nie ostatnia. Z możliwości dokonania prostych regulacji i napraw wykonywanych przez Pana Stanisława oraz wysłuchania i zasięgnięcia rad doświadczonych rowerzystów skorzystało kilka osób, co jak na padający dzisiaj za oknem śnieg i ogólnie przeraźliwy ziąb jest bardzo dobrym wynikiem.

Podczas kawiarenki, zgodnie z ideą takich lokali, można było napić się gorącej kawy i herbaty, a także spróbować smakowitych ciast. Wszystko bezpłatnie, tak samo jak i serwis rowerów. Zaprezentowałem także kolekcję zimowej odzieży z mojej szafy, która umożliwia poruszanie się rowerem podczas prawdziwych zim i prawdziwych mrozów sięgających -23 stopni niejakiego Celsjusza (to mój rekord jak dotychczas).

I już chwilę później była okazja sprawdzić przydatność tych ciuchów podczas jazdy pod wiatr do Wikrowa koło Elbląga. W drodze towarzyszył mi dawno nie widziany na rowerze Marcin. Wspólnie walczyliśmy z lodowatym wiatrem, który stanowił dobry test dla wszystkich membran w naszej odzieży. Celem tej krótkiej wycieczki było odsłonięcie tablicy poświęconej wikrowskiemu wiatrakowi typu holender z XIX wieku, który spłonął w niewyjaśnionych okolicznościach 20 lat temu. Tablica stanęła przy zrujnowanych pozostałościach podbudowy wiatraka i żeby ją obejrzeć trzeba nieco odbić pod górę, od szlaku zielonego Kanału Elbląskiego Elbląg-Iława Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski.

Podczas oficjalnej uroczystości z udziałem Marcina Ślęzaka wójta gminy Gronowo Elbląskie, Krzysztofa Wdowiaka, sołtysa Wikrowa i Wiktorowa oraz Leszka Marcinkowskiego, prezesa elbląskiego oddziału PTTK tablica została zaprezentowana licznie zgromadzonej publiczności, a potem przenieśliśmy się do odległej gdzieś o 1 km świetlicy w Wikrowie na pyszną grochówkę i domowe pierogi. Że o wypiekach, napojach, kawie i herbacie nie wspomnę. Elbląską społeczność rowerową reprezentowałem z Marcinem, a potem jeszcze dotarł Robert, bo on wie, że na świetne pierogi zawsze warto przypedałować :-)

W świetlicy wzięliśmy udział w konkursach wiedzy mennonicko-żuławskiej i po zapadnięciu ciemności, z wiatrem w plecy, pożeglowaliśmy do Elbląga. Dziękuję organizatorom dzisiejszych wydarzeń za zaproszenie i miłe spędzenie czasu.

ROWEROWY SPACER Z LEŚNIKIEM - EDYCJA NR 7

Wtorek, 26 października 2021 · | Komentarze 0

Po raz ostatni w tym roku spotkaliśmy się przy pałacu Augusta Abbega, siedzibie Nadleśnictwa Elbląg, by uczestniczyć w „Rowerowych spacerach z leśnikiem”. Tym razem grupa kilkunastu osób miała okazję przejechać się i przejść całym szlakiem czerwonym na terenie Bażantarni a potem zjechać GreenVelo na ognisko przygotowane przez leśników.

Zanim ruszyliśmy w las ponownie przyjrzeliśmy się imponującym drewnianym formom przestrzennym, które powstały w ramach I Biennale Form Drewnianych podczas Elbląskiego Święta Chleba. Zostały one wykonane z pni topoli i stoją obecnie przed siedzibą Nadleśnictwa Elbląg.

Wycieczka prowadzona bardzo spokojnym tempem i z licznymi postojami zaczęła się przy zabytkowej siedzibie Nadleśnictwa Elbląg, czyli przy dawnym pałacu Augusta Abbega na ulicy Marymonckiej 5 i tam też się zakończyła ogniskiem z kiełbaskami.

Nisko wiszące nad nami chmury co jakiś czas straszyły nas opadami deszczu, ale że w lesie jest on stosunkowo niedokuczliwy to i do domu nikt nie uciekł. Nieco trudniej za to się chodziło po śliskiej nawierzchni z liści. Ale i z tym grupa poradziła sobie dobrze. Stosowne obuwie w lesie jest bardzo ważne.

Podczas jazdy szlakiem czerwonym zajrzeliśmy też nieco poza jego przebieg, nad Stagniewski Potok w wodach którego leży Dziadowski Kamień, podobno większy od jego bardziej znanego krewniaka, Diabelskiego Kamienia ze Srebrnego Potoku. Na szlaku dowiedzieliśmy się też, co się mogło stać z szerszeniami, które kiedyś przy czerwonym szlaku miały swoje gniazdo a opowiedział nam o tym Jan Piotrowski, specjalista ds. komunikacji i promocji w Nadleśnictwie Elbląg.

W zapadających ciemnościach czekał nas zjazd szlakiem GreenVelo do siedziby nadleśnictwa, gdzie przy ciepłym ognisku upiekliśmy kiełbaski, ogrzaliśmy i osuszyliśmy się wspominając poprzednie edycje.

Dziękuję wszystkim uczestnikom za udział w spacerach, zaangażowanie w zadawaniu pytań leśnikom i aktywne spędzenie czasu na zielonym łonie przyrody. Do zobaczenia w przyszłym roku, może i zimą która w lesie także potrafi być bardzo urokliwa i ciekawa?

MWR#57 GOCKIE WEKLICE

Niedziela, 24 października 2021 · | Komentarze 3

Trasa: ELBLĄG-Komorowo Żuławskie-Węzina-Lisów-Rzeczna-Bogaczewo-Weklice-Przezmark-Sierpin-Przezmark-Gronowo Górne-ELBLĄG

Chyba chłód poranka sprawił, że na starcie przedostatniej w tym sezonie Miejskiej Wycieczki Rowerowej (MWR) pojawiło się tylko 27 osób. Chociaż …, czy to był chłód poranka, skoro sześć z nich pojawiło się na MWR po raz pierwszy w tym roku. Brawa za dobrą decyzję.

Bezchmurne niebo gwarantowało szybki wzrost temperatury i tak też faktycznie było. Ruszyliśmy z ronda Kaliningrad w kierunku Weklic okrężną drogą przez Węzinę, Lisów i Bogaczewo. Nieprzypadkowo pierwszą przerwę zrobiliśmy w Lisowie gdzie w lokalnym sklepie Pani Bożeny Lemierskiej nasz nowy sponsor słodyczy – Gmina Elbląg – zapewniła słodkie i nie tylko słodkie wsparcie, tak przydatne podczas mającej nastąpić niebawem wspinaczki na Wysoczyznę Elbląską.

Tymczasem jeszcze kręciliśmy korbami po płaskich Żuławach Wiślanych i z każdym kilometrem zbliżaliśmy się do głównego celu wycieczki – czyli Weklic w których wiele lat temu odkryto pozostałości jednego z największych cmentarzysk Gotów, ludu z początków pierwszego tysiąclecia naszej ery, którzy zamieszkiwali te tereny.
W Weklicach jest dedykowana Gotom i Gepidom krótka ścieżka dydaktyczna i na niej główną rolę przejął Leszek Marcinkowski, przewodnik i prezes elbląskiego PTTK. Zapoznał nas z historią tego miejsca i historią Gotów.

Po tym ciekawym wykładzie nadszedł czas na leśny odcinek specjalny, czyli 4 km terenu. Terenu nieco zmiękczonego opadami deszczu i kołami samochodów terenowych, które tutaj też dotarły. Nie obyło się bez ubrudzenia rowerów i chwilowego pchania bicykli – wszak wspinaliśmy się na Wysoczyznę Elbląską. Te krótkie trudności wynagrodziły piękne barwy jesiennie wybarwionego już lasu, dodatkowo wspomagane przez świecące z pełną mocą słońce. Warto było to zobaczyć, zamiast nudnego podjazdu asfaltowego.

Z Przezmarka już tylko kilometr dzielił nas od posiadłości Jerzego Staneckiego, sołtysa Sierpina i certyfikowanego instruktora survivalu, który zaprosił nas na testowanie własnoręcznie wykonanego pieca chlebowego. W tym uniwersalnym, jak się okazało, urządzeniu mieliśmy sposobność upiec własnoręcznie przygotowane pizze. Smakowały wybornie, zdecydowane lepiej niż w niejednej elbląskiej pizzerii :-)

W czasie pieczenia drożdżowych placków mieliśmy okazję postrzelać z łuku i wykonać spacer z piłką w alkogoglach. Niewiele brakowało, a pojawiłby się paintball ;-)
W końcu jednak wszystko co dobre ma swój koniec i my opuściliśmy gościnną miejscówkę w Sierpinie. Teraz czekał nas zjazd do Elbląga - wybraliśmy w pełni asfaltowy wariant przez Przezmark, Nowinę i Gronowo Górne.

Wycieczka zakończyła się tam, gdzie się zaczęła, czyli na rondzie Kaliningrad gdzie każdy kto potrzebował otrzymał okolicznościową pieczęć MWR, tak potrzebną w konkursie, którego rozstrzygnięcie zbliża się już dużymi krokami – w grudniu 2021 r.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gmina Elbląg.

Przed nami ostatnia w tym sezonie MWR. Cmentarz 11 Wsi dobrze wpisuje się w listopadowy czas, zatem odwiedzimy to ciekawe lapidarium w Żelichowie nad Nowym Dworem Gdańskim. Szczegóły niebawem.

To tu, to tam po Elblągu +

Wtorek, 19 października 2021 · | Komentarze 0

Sprawdzony odcinek specjalny Weklice-Przezmark niedzielnej wycieczki . Pokręcone po Elblągu. Odwiedzona Bażantarnia w ramach przedostatniego ,,Rowerowego spaceru z leśnikiem". Zmęczyłem się :-)

Przedostatni w tym sezonie ,,Rowerowy spacer z leśnikiem” zgromadził pod pałacem Augusta Abbega, siedzibą Nadleśnictwa Elbląg, 12 osób. Tym razem celem naszej leśnej jazdy był szlak żółty oraz Góra Belweder.

Ruszyliśmy w las pół godziny wcześniej, tak aby zdążyć przed zapadającym coraz szybciej zmrokiem. Wcześniej ponownie mieliśmy okazję obejrzeć imponujące drewniane formy przestrzenne, które powstały w ramach I Biennale Form Drewnianych podczas Elbląskiego Święta Chleba. Zostały one wykonane z pni topoli i stoją obecnie przed siedzibą Nadleśnictwa Elbląg.

Na szlaku żółtym rozglądaliśmy się po pniach, żeby odnaleźć wielką narośl o której dowiedziałem się przed spacerem. Ta sztuka udała nam się i za mostkiem na szlaku żółtym dostrzegliśmy tą ciekawostkę. Jak nam wyjaśnił jadący z nami Jarosław Mytych, starszy specjalista ds. edukacji leśnej i turystyki w Nadleśnictwie Elbląg, jest to objaw wirusowej choroby trapiącej drzewo.

Wycieczka prowadzona bardzo spokojnym tempem i z licznymi postojami dalej jechała żółtym szlakiem. Zachodzącej słońce i mnóstwo kolorowych liści na drzewach i pod kołami naszych rowerów tworzyło niesamowity spektakl wizualny.

Szlak żółty doprowadził nas do GreenVelo, który przecięliśmy, żeby chwilę potem za pomocą szlaku zielonego dotrzeć na górę Belweder. Przed nią przyjrzeliśmy się obeliskowi upamiętniającemu Augusta Papau, członka-założyciela Towarzystwa Miłośników Lasu Ptasi Śpiew (Vogelsang-niemiecka nazwa Bażantarni).

Belweder (Góra Jana) zdobyliśmy piechotą, bo wilgotne liście nie sprzyjały przyczepności naszych opon. Na szczycie obejrzeliśmy grafikę pokazującą dawną wieżę widokową w tym miejscu oraz wysłuchaliśmy opowieści o tym miejscu. Ze szczytu pozostało nam wrócić do punktu startu, co za pomocą szlaku GreenVelo zrobiliśmy.

Na koniec każdy z uczestników otrzymał od Jarosława Mytycha mapę Wysoczyzny Elbląskiej, a najmłodsza uczestniczka rowerowego spaceru, Tosia, dostała leśną układankę.

Przed nami ostatnie spotkanie z leśnikiem. Zapraszam 26 października o godzinie 16:30 na ulicę Marymoncką 5 pod siedzibę Nadleśnictwa Elbląg. Proszę pamiętać o wyposażeniu rowerów w oświetlenie przednie i tylne, bo jesienny dzień jest już coraz krótszy.

ROWEROWY SPACER Z LEŚNIKIEM - EDYCJA 5

Wtorek, 12 października 2021 · | Komentarze 0

Już po raz piąty spotkaliśmy się przy pałacu Augusta Abbega aby uczestniczyć w „Rowerowych spacerach z leśnikiem”. Tym razem grupa trzynastu osób miała okazję przejechać się szlakiem czerwonym, potem powspinać się w kierunku szlaku zielonego, otrzeć się o GreenVelo i obejrzeć ,,czarny zagajnik”.

Zanim ruszyliśmy w las obejrzeliśmy imponujące drewniane formy przestrzenne, które powstały w ramach I Biennale Form Drewnianych podczas Elbląskiego Święta Chleba. Zostały one wykonane z pni topoli i stoją obecnie przed siedzibą Nadleśnictwa Elbląg.

W lesie grupa miała zadanie wyszukania pośród wielobarwnych liści polskiej złotej jesieni liści w kolorze czerwonym. Tych jest w naszych lasach najmniej i na trasie naszej jazdy ta sztuka nam się nie udała. Udało się za to odpowiedzieć na liczne pytania, bo był z nami leśnik-przewodnik Jan Piotrowski, specjalista ds. komunikacji i promocji w Nadleśnictwie Elbląg.

Wycieczka prowadzona bardzo spokojnym tempem i z licznymi postojami zaczęła się przy zabytkowej siedzibie Nadleśnictwa Elbląg, czyli przy dawnym pałacu Augusta Abbega przy ulicy Marymonckiej 5, i tam też się zakończyła w zapadających ciemnościach krótkiego już dnia. Po drodze na dystansie około 6 km obejrzeliśmy Diabelski Kamień, skarpę nad szlakiem czerwonym i ,,czarny zagajnik”, czyli ciekawe skupisko świerków za wiatą Wiktorówką. Dziękuję wszystkim uczestnikom i zapraszam osoby jeszcze niezdecydowane. Naprawdę warto spędzić dwie godziny w otoczeniu kolorowej przyrody.

Przed nami jeszcze dwa spotkania. Dokładne miejsca zbiórek będą podawane w osobnych zapowiedziach. Prosimy pamiętać o wyposażeniu rowerów w oświetlenie przednie i tylne, bo jesienny dzień jest już coraz krótszy. W związku z tym godzina rozpoczęcia spacerów ulega nieznacznej korekcie, w ostatnie dwa wtorki października zaczniemy o godzinie 16:30.

LATARKOWA NOC BIBLIOTEK

Sobota, 9 października 2021 · | Komentarze 0

Nie wiem, jakim cudem do tej pory ograniczaliśmy się do Odjazdowego Bibliotekarza promując czytelnictwo książek? Noc Bibliotek w klimatach rowerowych odbyła się po raz pierwszy i to jest wyraźne niedopatrzenie ;-) To trzeba robić cyklicznie! :-))

Impreza odbyła się pod nazwą Latarkowa Noc Bibliotek, bo zaczęła się o godzinie 18. A że to już październik, a nie lipiec, to latarki na rowerach były niezbędne i bardzo przydatne podczas przejazdu do i z podelbląskiego Władysławowa, i wcześniej, gdy poznawaliśmy obiekty na Starym Mieście związane ze wspólnotą mennonitów.

Tak się bowiem składa, że ,,patronem" tej edycji Nocy Bibliotek była książka Krzysztofa Bochusa ,,Szkarłatna Głębia". Akcja tego kryminału toczy się m.in. w Elblągu i jest związana z mennonitami, których śladem kilkunastoosobowa grupa rowerzystów ruszyła spod elbląskiej Biblioteki Pedagogicznej.

Wcześniej czekał na nas quest w budynku biblioteki, potem odwiedziny pierwszego domu modlitwy mennonitów z 1590 r. na ulicy Garbary 12, a potem drugiego, na ulicy Warszawskiej 9, gdzie odbyła się krótka inscenizacja na podstawie książki Krzysztofa Bochusa.

Dla podkreślenia klimatu nocnej jazdy odwiedziliśmy jeszcze dawny mennonicki cmentarz w Wikrowie koło Władysławowa, gdzie nie byliśmy sami ;-) A potem to już zaczęły się atrakcje ,,dla ciała" czyli kulinarna uczta we Władysławowie, na posesji Elżbiety Mieczkowskiej - Dyrektor Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej, pomysłodawczyni i głównej wykonawczyni takiej Nocy Bibliotek.

Było ognisko z kiełbaskami, była zupa dyniowa, był smalec z ogórkami. I był mecz piłkarski Polska-San Marino :-)). Każdy mógł znaleźć coś dla siebie, bo i były warsztaty robienia masła i dojenia krowy - realistycznej, acz plastikowej. Wszystko w duchu mennonickich aktywności sprzed wielu, wielu lat.

Elbląg ponownie ujrzeliśmy około godziny 23, czyli za rok musimy odwiedzić jeszcze kilka bibliotek i wrócić o 5 rano :-))

Dziękuję za zaproszenie i możliwość poprowadzenia grupy rowerowych bibliofilów :-)

A teraz GALERIA (z opisem) i GALERIA PIOTRA.