avatar Ten blog rowerowy prowadzi MARECKY z miasta Elbląg. Mam przejechane od 1995r. 284.763 kilometry, czyli właśnie po raz siódmy okrążyłem równik :-). Pomykam po drogach i dróżkach z prędkością 20.91 km/h i tak jest OK.

DO MRDP 2025 ZOSTAŁO

WYCIECZKI 50-150

ŚRODOWE LATARECZKI - PAŁAC JANKOWO

Środa, 16 listopada 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Krzewsk-Markusy-Stare Dolno-Święty Gaj-Jankowo-Święty Gaj-Kwietniewo-Rychliki-Jelonki-Węzina-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

Kończy się ,,rumakowanie" w ciepłych, jesiennych okolicznościach przyrody i teraz latareczki będą wymagały dobrego ubioru oraz właściwego nastawienia ;-) Sucha nawierzchnia skłoniła mnie do zabrania się z ekipą w kierunku pałacu w Jankowie.  Lodowaty wiatr robił wrażenie na chwilowo odzwyczajonej od niego twarzy, ale jak zaczął wiać w plecy to było całkiem miło. Wspomniany pałac znajduje się w całkiem dobrej formie i wystarczy z kilkadziesiąt milionów złotych, i będzie jak nowy.

Dzięki za wspólną przejażdżkę i Markowi za prowadzenie oraz pomysł wycieczki.

MWR#67 ŻUŁAWSKIE TRÓJMIASTO

Niedziela, 6 listopada 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Władysławowo-Jazowa-Wierciny-Lubstowo-Myszewo-Myszkowo-Myszewko-Kmiecin-Solnica-Jazowa-Kępki-Bielnik I-ELBLĄG

W słoneczną, rześką niedzielę ponad 50 osób ruszyło na Żuławy Wiślane odwiedzić miejscowości, których wspólnym mianownikiem były … myszy. Myszewo, Myszkowo i Myszewko to wsie położone obok siebie na dystansie 5 km. Odwiedziliśmy je wszystkie.

Grupa wyjechała z Elbląga ulicą Nizinną, która po sobotnich opadach nieco ubrudziła nasze rowery błotem. Z tego też powodu zmieniona została trasa i odcinek terenowy przez Wiktorowo i Adamowo ominęliśmy jadąc drogą serwisową wzdłuż drogi S7.

Niebawem przekroczyliśmy Nogat w Jazowej i ruszyliśmy pod wiatr do Lubstowa. Południowy wiatr i słońce sprawiało, że szybko zrobiło się ciepło i jazda była prawdziwą przyjemnością. Pierwszą ,,mysią” wsią na trasie było Myszewo w którym zrobiliśmy dłuższą przerwę. Tutaj bowiem stoi średniowieczny, gotycki kościół na którym znajdują się znaki wysokiej wody, będące wyrazem pamięci o katastrofalnych powodziach nawiedzających Żuławy Wiślane na przestrzeni lat.

W tym miejscu wysłuchaliśmy opowieści jadącego z nami Leszka Marcinkowskiego, przewodnika i prezesa elbląskiego oddziału PTTK. Dowiedzieliśmy się wielu szczegółów na temat żuławskich powodzi, przyglądając się tablicom trudno było uwierzyć, że woda mogła być tak wysoko. Sam kościół był zamknięty, także obejrzeliśmy zabytek z zewnątrz, a Leszek Marcinkowski uzupełnił jego oględziny fachowym komentarzem.

Zbliżała się połowa trasy, więc to był dobry moment na rozdanie słodyczy przygotowanych przez Gminę Elbląg. Wkrótce nasz postój dobiegł końca i ruszyliśmy w dalszą drogę. Przed nami było Myszkowo, które przejechaliśmy bez zatrzymywania się, a nieco zwolniliśmy w Myszewku, aby rzucić okiem na dom podcieniowy, dość mocno przeobrażony, ale z dającymi się dostrzec charakterystycznymi elementami tego typu budynków.

Za Myszewkiem czekał na nas krótki, 600 metrowy odcinek jazdy drogą krajową nr 55, gdzie należało wzmóc uwagę i zachować bezpieczeństwo z uwagi na duży ruch. Wyszło to znakomicie i za chwilę jechaliśmy już bocznym asfaltem do Kmiecina. Spontanicznie zatrzymaliśmy się przy hałdach ziemi zostawionych przez budowniczych drogi S7 i wspięliśmy się na jedną z nich. Roztaczał się z niej całkiem okazały widok na okolicę.

Po tej krótkiej sesji fotograficznej pozostało nam niewiele kilometrów do Elbląga. Przez Kmiecin i Solnicę dotarliśmy nad Nogat w Jazowej, skąd część grupy skróciła sobie trasę jadąc prosto do Elbląga, a pozostali zgodnie z planem skręciła w kierunku Kępek. Jadąc wzdłuż Nogatu dotarliśmy do Bielnika II, skąd po płytach pojechaliśmy w kierunku Bielnika I.

Stąd pozostało nam wjechać ulicą Radomską do Elbląga i na miejscu odpoczynku rowerzystów GreenVelo zakończyć wycieczkę. Tutaj każdy z uczestników posiadający książeczkę turystyki kolarskiej PTTK otrzymał okolicznościowy stempel i wszyscy rozjechali się do domów.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gminą Elbląg.

Przed nami ostatnia w tym roku Miejska Wycieczka Rowerowa, która również będzie prowadziła po Żuławach Wiślanych. Tematem wycieczki będą żuławskie mosty. Szczegóły niebawem.

ŻÓŁTE OKULARY

Wtorek, 1 listopada 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Gronowo Górne-Wilkowo-Pomorska Wieś-Kamiennik Wielki-Nowe Monasterzysko-Milejewo-Huta Żuławska-Rychnowy-Pogrodzie-Chojnowo-Tolkmicko-Kadyny-Suchacz-Nowakowo-Bielnik II-Kazimierzowo-Helenowo-ELBLĄG

Szaro, mgliście, coś mży, dzień krótki ... To nie może być wymówka od roweru. Polecam żółte szkła w okularach ;-)

Na trasie przyjrzałem się odnowionemu już w całości odcinkowi Pomorska Wieś-Kamiennik Wielki, westchnąłem na widok rzepiku tak przypominającego kwitnący w maju rzepak, zaliczyłem rolnicze błoto między Pogrodziem a Chojnowem i delektowałem się zjazdem do Tolkmicka, a potem do Suchacza. O podjazdach nic nie wspomnę ;-)

Na koniec zajrzałem do Nowakowa nad zmieniającą się na naszych oczach rzekę Elbląg i przez Kępę Rybacką wróciłem do Elbląga.

BURACZANE ŻUŁAWY

Poniedziałek, 31 października 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Władysławowo-Adamowo-Jazowa-Lubstowo-Myszewo-Myszkowo-Myszewko-Kmiecin-Solnica-Jazowa-Kazimierzowo-Władysławowo-ELBLĄG

FILM (kombajn w akcji)

Ruszyłem na Żuławy Wiślane sprawdzić niepewny odcinek niedzielnej MWR między Myszewkiem a Kmiecinem. Cóż, jak nie popada to damy radę przejechać się po żuławskim polu, a jak popada ... to nie damy rady  :-)

Wycieczka przebiegała pod znakiem trwających właśnie buraczanych żniw na Żuławach Wiślanych. Na polach dostrzegłem trzy kombajny buraczane, jednemu z nich poświęcony jest film, bo naprawdę jest co oglądać. Kampania będzie jeszcze trwała w listopadzie, kto znajdzie czas w dzień roboczy to na pewno jakiś kombajn w akcji zobaczy.

ŚRODOWE LATARECZKI - DWÓR DAWIDY

Środa, 26 października 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Pomorska Wieś-Młynary-Sąpy-Dawidy-Stegny-Pasłęk-Bogaczewo-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

Niezwykle szybko przebiegła ta edycja środowych latareczek, no ale nie mogło być inaczej, jak pojawił się na nich lider elbląskich ustawek szosowych, Łukasz ;-) Celem naszej jazdy był dwór w Dawidach, niezwykle stylowe miejsce z przyjaznym rowerzystom właścicielem Janem Kozłowskim. Dwór był już kilkakrotnie (20142018) odwiedzany przez elbląską społeczność rowerową, ale latareczki gościły tutaj po raz pierwszy.

Gospodarz przyjął nas smakowitym dwójniakiem i silną śliwowicą, także powrót do domu był jeszcze szybszy.  Jak jednak przy prędkości 36 km/h niektórzy rowerzyści dalej mi odjeżdżali to spasowałem, bo co ja tam mogę :-))).  Po takiej wycieczce spało się znakomicie.

Dzięki wszystkim za wspólne kręcenie.

PRZEKOP, ŚLUZA, MOSTY MIERZEI WIŚLANEJ

Niedziela, 9 października 2022 · | Komentarze 4

Trasa: ELBLĄG-Kazimierzowo-Bielnik II-Marzęcino-Tujsk-Łaszka-Sztutowo-Kąty Rybackie-Nowy Świat-Kąty Rybackie-Sztutowo-Łaszka-Rybina-Tujsk-Nowy Dwór Gdański-Kmiecin-Jazowa-ELBLĄG

FILM (most obrotowy)

FILM (śluza)

Dla mnie historia przekopu Mierzei Wiślanej dzisiaj domknęła się. Ta jazda ją zapoczątkowała, a dzisiejsza była podsumowaniem tej prawie 5 letniej rowerowej opowieści.

Pobyt urozmaiciłem sobie przekroczeniem 12.000 km w tym roku,  dwoma filmami na przekopie i  ... efektowną glebą związaną z SPD. Pierwszą :-)). Na przekop z Elbląga jest 54 km, natomiast - uwaga - na samym przekopie zrobiłem km 10! - to wszystko obejść piechotą jest niezłym wyczynem. Rower znowu wygrywa ;-) W drodze powrotnej towarzyszył mi Robert, którego spotkałem w tłumie ludzi na przekopie.

Wcześniej przyjrzałem się najniższemu - już oficjalnie - miejscu w Polsce, czyli marzęcińskiej depresji -2,2 m p.p.m oraz budowie wrót sztormowych na Tudze w Tujsku.

Podjazdy: 63 m

DOŻYNKI GMINY ELBLĄG

Sobota, 10 września 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Komorowo Żuławskie-Węzina-Karczowizna-Jelonki-pochylnia Jelenie-Jelonki-Lisów-Węzina-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

TRASA (wycieczka dożynkowa Węzina-Węzina)

Miałem dzisiaj przyjemność poprowadzić wycieczkę spod znaku dożynkowego wieńca podczas Święta Plonów Gminy Elbląg. Oryginalnej,  ciekawej i przyjaznej rowerzystom gminy, której tereny regularnie eksplorujemy podczas Miejskich Wycieczek Rowerowych. Rolnicze święto odbywało się w Węzinie, skąd w dwudziestoosobowej grupie lokalnych i elbląskich rowerzystów pojechaliśmy nad Kanał Elbląski - a konkretnie na pochylnię Jelenie - a stamtąd nad rzekę Wąską i ulokowaną na niej wodną elektrownię z jazem.

Stamtąd wróciliśmy do szkoły w Węzinie, aby po 19 km dalej brać udział w dożynkowych atrakcjach. Ja niestety nie mogłem dłużej zostać, gdyż musiałem zmykać do ... pracy. Jutro bowiem szykuje się epicka impreza MOSiR ;-)

Dziękuję Panu Zygmuntowi Tucholskiemu, Wójtowi Gminy Elbląg, za możliwość poprowadzenia dożynkowej wycieczki i za ciepłe przyjęcie rowerowych turystów.

ŚRODOWE LATARECZKI - ODWRÓCONE SUROWE, GOŁĄBKI

Środa, 7 września 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Komorowo Żuławskie-Lisów-Krosno-Pasłęk-Gołąbki-Surowe-Sałkowice-Cieszyniec-Pasłęk-Bogaczewo-Komorowo Żuławskie-Przezmark-Gronowo Górne-ELBLĄG

Dokładnie rok temu też były latareczki na trasie przez Surowe i Gołąbki. Dzisiaj były przez Gołąbki i Surowe, czyli odwrócone. Na niezwykle szybkiej trasie grupie wzorcowo przewodził Sławek- nomen omen - Gołębiowski. Przypadek? Nie sądzę :-) Średnia z tego przejazdu jest jedną z moich najszybszych w całej historii rowerowania. I wcale nie było cały czas z wiatrem. Dobry sen gwarantowany :-))

Dzięki za wspólne kręcenie i do następnego razu.

KIRKUT w PASŁĘKU

Niedziela, 7 sierpnia 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Przezmark-Komorowo Żuławskie-Krosno-Pasłęk-Borzynowo-Pomorska Wieś-ELBLĄG

Najdłuższa z wakacyjnych wycieczek rowerowych prowadziła do Pasłęka, gdzie znajduje się jeden z nielicznych w krainie Kanału Elbląskiego żydowski cmentarz. W trakcie pięciogodzinnej imprezy rowerzystki i rowerzyści pokonali 50 km.

Pasłęcki cmentarz żydowski jest jedną z najlepiej zachowanych nekropolii wyznania mojżeszowego w regionie. Mimo, że nie należy do cmentarzy dużych i zaawansowanych wiekowo, to jego wartość historyczna jest niepodważalna. Stanowi ostatni materialny ślad istnienia w mieście i jego okolicy społeczności żydowskiej (http://cmentarze-zydowskie.pl/paslek.htm). Nekropolia jest ukryta pomiędzy budynkami mieszkalnymi a wejście na nią jest obecnie mało intuicyjne i wymaga wcześniejszego rozpoznania.

Po obejrzeniu kirkutu grupa udała się na pasłęckie Stare Miasto, gdzie zajrzeliśmy do lodziarni spróbować sławnych, produkowanych od wielu lat w tym miejscu lodów. Naprawdę warto było.

W końcu nadszedł czas opuścić Pasłęk i rozpocząć podróż powrotną. Prowadziła ona pod górę w kierunku Wysoczyzny Elbląskiej na którą wjechaliśmy przez Mariankę, Borzynowo, Zalesie i Pomorską Wieś. Przyjemnym akcentem po trudach wspinaczki był zjazd ulicą Łęczycką, który doprowadził nas do końca naszej wycieczki na parkingu przy ulicy Rawskiej.

Dziękuję za spokojną i bezpieczną jazdę, i zapraszam na ostatnią wakacyjną jazdę, która będzie we wtorek, 16 sierpnia. Szczegóły niebawem.

MANUFAKTURA CEGŁY

Sobota, 6 sierpnia 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Komorowo Żuławskie-Lisów-Pasłęk-Surowe-Cieszyniec-Słobity-Młynary-Milejewo-Kamiennik Wielki-Gronowo Górne-ELBLĄG

Fejs czasami się do czegoś przydaje. Dzisiaj rano przeczytałem o jedynej w Europie (!!!) manufakturze suszonej cegły gliniano-słomianej. Nazwa Surowe wydała mi się znajoma, co niezawodny wujek Google potwierdził. A że siodełko i owijka w Treku wymaga testów ...

I tak ruszyłem w trasę przez Pasłęk do Surowego, wsi znajdującej się na trasie Pasłęk-Morąg. W Manufakturze nikogo nie zastałem, ale lokals potwierdził, że to tutaj powstaje ta unikalna cegła.

Następnie ruszyłem w kierunku DK 513 przez Sałkowice, a następnie zafundowałem sobie odcinek 4 km lubuskich bruków w warmińsko-mazurskim, czyli odcinek Cieszyniec-Stojpy. Wszystko po to, aby przejechać się nówka asfaltem Janiki Pasłęckie-Młynarska Wola, co teraz pozwala z Młynar do Słobit pędzić sobie rowerem szosowym. I to jest dobre :-)

A potem to już standardowo trochę górek dla zmęczenia się, wiatru w twarz a na koniec zjazd do Gronowa Górnego z wiatrem w plecy. I to było bardzo dobre ;-)