avatar Ten blog rowerowy prowadzi MARECKY z miasta Elbląg. Mam przejechane od 1995r. 284.763 kilometry, czyli właśnie po raz siódmy okrążyłem równik :-). Pomykam po drogach i dróżkach z prędkością 20.91 km/h i tak jest OK.

DO MRDP 2025 ZOSTAŁO

WYCIECZKI 50-150

ŚRODOWE LATARECZKI - NOWY DWÓR GDAŃSKI

Środa, 9 marca 2022 · | Komentarze 6

Trasa: ELBLĄG-Władysławowo-Bielnik II-Marzęcino-Stobiec-Żelichowo-Nowy Dwór Gdański-Orliniec-Solnica-Jazowa-Kazimierzowo-ELBLĄG

Piękna liczebnie ustawka 22 elbląskich bikerek i bikerów zjawiła się pod Hanyangiem ZAS, bynajmniej nie po to, żeby budować coś z klocków LEGO tutaj produkowanych. Celem zbiórki był szybki przelot po Żuławach Wiślanych w ramach wtorkowych latareczek w środę. Tak, to dość skomplikowane ;-) Pobieżna analiza rowerów biorących udział w jeździe wskazuje, że wyścig zbrojeń trwa, maszyny są coraz lepsze, szybsze, droższe i ładniejsze. Oczywiście, mój Trek ładny był najbardziej  :-))

Na trasie wyścig zaczął się już na Żuławskiej i trwał w zasadzie przez cały dystans poza odcinkiem płyt wzdłuż Tugi, kiedy to peleton. Na szczęście były momenty na złapanie oddechu, bo inaczej odpadłbym szybko i bezpowrotnie. Prawie udało się zachować jedność grupy, która w Elblągu rozjechała się w sobie wiadomych kierunkach przy Orlenie na Nowodworskiej.

A wszystko dzięki Orgowi, który świetnie motywuje naród do ruszenia się z domu w środy o godzinie 17 ;-)

ZJAZDY i PODJAZDY

Niedziela, 6 marca 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Łęcze-Suchacz-Łęcze-Milejewo-Pomorska Wieś-Gronowo Górne-ELBLĄG

W sumie chciałem posiedzieć w domu, ale skoro nie pada i łba nie urywa ... Wyskoczyłem więc na lokalne pagórki przetestować buty SPD Bontragera, które także były fitingowane w styczniu w VeloLabie. One mają założone bloki Shimano, które bez najmniejszych problemów współpracowały z pedałami Looka. Zgodnie z zapowiedziami bardziej doświadczonych kolegów, zresztą ;-)

Na trasie najpierw sponiewierałem się jazdą pod wiatr i podjazdem z Suchacza do Łęcza, a potem było z wiatrem i z górki. Wskoczyłem też na odcinek specjalny Kamiennik Wielki-Pomorska Wieś aby dołożyć trochę ,,do pieca" nowym oponom R3 Bontragera. Tam bowiem nadal dobry asfalt kończy się w lesie i z 2 km jest asfaltu brudnego, nierównego, dziurawego i popękanego. Czyli idealnego do testów opony 28 mm :-) Dętki nie przebiłem, opony nie dobiłem. Daje się tylko na łapach odczuć, że w oponach siedzi 6,5 atmosfery a nie 5 jak przy szerokości 32 mm. I żadne isospeedy Treka tego nie wytłumią.

Wisienką na torcie był zjazd z Wilkowa do Gronowa wzdłuż S22. Z wiatrem szedłem jak taran strasząc zza wzniesienia dzieci z osiedla jeżdżące sobie na rolkach po technicznej.

1. Zalew Wiślany w różnych ujęciach

2. Kamiennik Wielki - jakimś cudem jeszcze stoi, chociaż wali się od tyłu

3. Panorama Pomorskiej Wsi

4. Elbląg - ulica Lotnicza, czyli pojadę sobie Grunwaldzką  :-))

JODŁA, SOSNA, MŁYNARY

Sobota, 5 marca 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Kamiennik Wielki-Nowe Monasterzysko-Młynary-Gardyny Leśniczówka--Młynary-Zastawno-Pomorska Wieś-ELBLĄG

Dwa miesiące żuławskich treningów przed Wisełką 500 zostało dzisiaj podsumowane wyjazdem na Wysoczyznę Elbląską. Za tydzień (13.03) Miejska Wycieczka Rowerowa będzie prowadziła bowiem do Jodły Jagny, szerzej nieznanego pomnika przyrody w Nadleśnictwie Młynary.

Wypadałoby, żeby prowadzący wiedział jak jechać ;-) bowiem nigdy w tym miejscu nie byłem. Dzisiaj dorzuciliśmy jeszcze Grubą Kaśkę do pakietu drzew pomnikowych w tej okolicy, a czy Katarzyna zostanie też obejrzana za tydzień to się okaże ...

MWR#60 MURY PASŁĘKA

Niedziela, 13 lutego 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Przezmark-Komorowo Żuławskie-Bogaczewo-Pasłęk-Krosno-Lisów-Węzina-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

Nadeszła niedziela a z nią druga w tym roku Miejska Wycieczka Rowerowa (MWR). Przy okazji była to już 60 jazda pod znakiem MWR. Tym razem celem podróży 40 rowerzystek i rowerzystów był Pasłęk, z zabytkowymi średniowiecznymi murami obronnymi. Ta jedna z najdłuższych konstrukcji w Polsce przechodzi właśnie renowację i pojechaliśmy przyjrzeć się temu z bliska.

Zanim ruszyliśmy w 47 km trasę odwiedziliśmy stajnię Fundacji Końskiej Zdrowie przy ulicy Okólnik 4, gdzie dzięki uprzejmości i zaproszeniu Prezes Ewy Obryckiej-Błaut czekała na nas kawa i herbata, dobrze korespondująca ze słonecznym, lecz mroźnym porankiem. Jako że była to wigilia Walentynek, nie zabrakło także słodkich serduszek z czekolady. Po wysłuchaniu ciekawej historii tego miejsca oraz obejrzeniu wszystkich zakamarków Końskiego Zdrowia przyszedł czas na rowerową jazdę.

Ona także została zaplanowana rozgrzewkowo, czyli na początek zaliczyliśmy podjazd do Przezmarka. To dobre 3 km podjazdu na Wysoczyznę Elbląską, po którym zjechaliśmy z powrotem na poziom Żuław Wiślanych i już bez forsownych wzniesień kontynuowaliśmy naszą jazdę do Pasłęka. Kilometry szybko mijały w towarzystwie pięknie przygrzewającego słońca.

W Pasłęku opowieścią o zabytkowych murach uraczył nas obecny z nami Leszek Marcinkowski, przewodnik i zarazem prezes elbląskiego oddziału PTTK. Mieliśmy także okazję objechać część Starego Miasta i spojrzeć z okolic zamku na szeroką panoramę Żuław Elbląskich. Był to półmetek wycieczki, więc każdy otrzymał także tradycyjne wsparcie w postaci wafelków, tak aby energii nie zabrakło na powrót do domu.

Wkrótce opuściliśmy Pasłęk i przez Krosno dotarliśmy do Lisowa, gdzie zatrzymaliśmy się nieprzypadkowo na odpoczynek przy sklepie Pani Bożeny Lemierskiej. To znana działaczka społeczna, autorka licznych akcji charytatywnych i Osobowość Roku 2019 Warmii i Mazur. Podczas sympatycznego spotkania zostaliśmy poczęstowani lizakami, odpoczęliśmy i uzupełniliśmy napoje w bidonach.

Teraz już tylko pozostało dotrzeć do Elbląga, gdzie na rondzie Kaliningrad nasza wspólna jazda się zakończyła. Uczestnicy biorący udział w konkursie MWR otrzymali stemple potwierdzające uczestnictwo w wycieczce, które są stawiane w książeczkach turystyki kolarskiej PTTK.

Miejskie Wycieczki Rowerowe organizowane są przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, we współpracy z: PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej, Salon-Serwis Rowerowy Wadecki i Gminą Elbląg.

Kolejna jazda spod znaku MWR będzie prowadziła do jodły Jagny, pomnikowego drzewa nieopodal Młynar. Na wycieczkę zapraszam 13 marca 2022 r.

RYCHLIKI

Czwartek, 10 lutego 2022 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Karczowiska-Markusy-Wysoka-Rychliki-Marwica-Stankowo-Dzierzgonka-Wiśniewo-Jezioro-Żurawiec-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

Niezwykle wiosenna pogoda towarzyszyła mi podczas tej niezwykle ważnej jazdy do Rychlik. Efekty wycieczki powinny być widoczne niebawem ;-)

ŚRODOWE LATARECZKI-DOOKOŁA DRUZNA

Środa, 26 stycznia 2022 · | Komentarze 0

Trasa: ELBLĄG-Krzewsk-Wysoka-Jelonki-Węzina-Komorowo Żuławskie-Przezmark-ELBLĄG

Po kilkukilometrowym pościgu spod Castoramy doszedłem grupę na tablicy Żurawiec i w zasadzie mogłem już wracać, bo wszystkie cele treningowe zostały zrealizowane  :-)) Odcinek pokonałem z prędkością znacznie przekraczającą 30 km/h w czym - myślę - pedały SPD miały znaczący wpływ, bo kręciło się wybornie. Potem odpoczywałem i jednak zostałem z grupą do końca. Główną ,,atrakcją" wyjazdu była przebita dętka w rowerze orga, którą ogarnęliśmy w Jelonkach.

Na deser była wspinaczka do Przezmarka i mogę z całą już pewnością potwierdzić, że SPD pomagają w kręceniu podjazdów. Noga nie lata jak pijana po pedale, tylko jest nieruchoma i górki wchodzą sprawniej.

MAŁDYTY SPD

Sobota, 15 stycznia 2022 · | Komentarze 8

Trasa:ELBLĄG-Bogaczewo-Krosno-Pasłęk-Marzewo-Małdyty-Marzewo-Drulity-Kąty-Pasłęk-Krosno-Węzina-Raczki Elbląskie-ELBLĄG

Historia zatoczyła koło. Moja pierwsza w życiu wycieczka rowerowa poza Elbląg prowadziła do Małdyt. Teraz po raz pierwszy pojechałem w SPD też do Małdyt. Dlaczego tam? Bo tam prowadzi świetny asfalt starej DK 7 i mogłem bez zbędnego stresu trenować wpinanie się i wypinanie do woli :-)

Na trasie towarzyszył mi Robert, nie mogący się mnie nachwalić jak to teraz ,,zajebiście" wyglądam na rowerze szosowym :-)) Roberto, to jest tylko środek w drodze do celu 2025 ...

Wycieczka w pełni zaliczona, mieliśmy bowiem okazję zobaczyć ,,Jedwabny Szlak" na stalowych kołach PKP Cargo. Poza tym sprawdziliśmy nowy, pyszny asfalt Marzewo-Drulity oraz zaliczyliśmy kulinarnie Orlen w Małdytach i pączki ,,Rafiego" w Pasłęku.

ŻUŁAWSKA ŚLIZGAWICA

Piątek, 7 stycznia 2022 · | Komentarze 3

4 dni...

Trasa: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Krzewsk-Stankowo-Marwica-Jelonki-pochylnia Jelenie-Karczowizna-Węzina-Komorowo Żuławskie-ELBLĄG

Połączyłem w logiczną całość wczorajszą odwilż z dzisiejszym mrozem i ruszyłem sprawdzić, czy niedzielna wycieczka ma szansę odbyć się po zaplanowanej trasie. Wizja lokalna wykazała, że drogi po zachodniej stronie Jeziora Druzno od Raczek Elbląskich do Marwicy są oblodzone całe lub prawie całe i bez opon z kolcami jazda może być wycieczką ekstremalną a nie Miejską Wycieczką Rowerową :-).

Zatem trasa niedzielnej jazdy  ulega zmianie, gdyż drogi po wschodniej stronie Jeziora Druzno od Jelonek do Komorowa Żuławskiego prezentują się znacznie lepiej, są posypane i  przez to mniej śliskie. Tak nielubiane przez nas betonowe płyty ,,jumbo" są aktualnie nawierzchnią bardzo przyjemną, równą i chropowatą. Zaś stara DK 7 od Komorowa Żuławskiego jest odśnieżona i posypana.

Zaś moje wrażenia z jazdy mogą być tylko pozytywne. Kolce w oponach zmieniają wszystko - całą optykę jazdy, zakres możliwych manewrów, hamowania, interakcji na zdarzenia. Silnie zakodowany strach przed lodem tkwi jeszcze w głowie, bo po tylu przejechanych zimach (od 2006 r. jeżdżę całorocznie) nie jest możliwy do wyplenienia po kilku jazdach na kolcach. Ale  że praktyka czyni mistrza ;-) Polecam opony z kolcami z pełnym przekonaniem.

SZTUM

Czwartek, 30 grudnia 2021 · | Komentarze 0

Trasa: SZTUM-Koślinka-Szropy-Żuławka Sztumska-Markusy-Karczowiska Górne-ELBLĄG

Pojechałem do Sztumu pociągiem, który od niedawna znowu kursuje na trasie Malbork-Kwidzyn. Wolałem bowiem nie spóźnić się na bardzo ważne spotkanie ze Starostą Sztumskim, a tak mogłoby być jakbym po ciemku, po lodzie i śniegu ,,gnał" o poranku do Sztumu. Przed spotkaniem zdążyłem jeszcze objechać Jezioro Sztumskie (Zajezierskie) i spojrzeć na Jezioro Barlewickie. Gładka tafla lodu na obydwu jeziorach kusiła moje kolcowane Marathon Winter, ale bez przygotowania i będąc samemu takich rzeczy robić nie wolno.

Po spotkaniu ruszyłem w drogę do Elbląga wybierając mało uczęszczane drogi boczne na których uczyłem się zachowania opon z kolcami. Było już widać początki zapowiadanej odwilży, stąd śnieg stał się bardziej śliski i już tak nie nosiło po wjechaniu w jego głębszą warstwę. Na lodzie, podczas jazdy w lodowych koleinach, testowałem hamowanie przednim hamulcem, delikatnie i z wyczuciem.  Przy prędkości 15 km/h koło jeszcze nie uciekało na boki, przy większej już się bałem próbować ;-) Niestety, obręcze Mavica na obydwu kołach są wąskie i opona nie układa się najbardziej optymalnie na obręczy. Jest dość mocno wybrzuszona w kształcie litery U co sprawia, że cały bieżnik nie pracuje w głębszym śniegu.

Receptą na to może być redukcja ciśnienia, tyle że w przedniej mam 2,7 bara przy zalecanym przez Schwalbe minimalnym 2,5. Chyba, że je zignoruję :-) Jak jesteśmy przy ciśnieniach, bo ciekawi mnie jak opona będzie się zachowywać przy maksie producenckim określonym na 5 barów. Ale to się sprawdzi już w przyszłym roku...

Po drodze kilka razy wpadłem w jakieś dziury, zaliczyłem dość dynamiczny zjazd po bruku w okolicach Łozy i dlatego przed Elblągiem postanowiłem sprawdzić, czy nie pogubiłem kolców. Staranna analiza wykazała, że strat nie było. Dłuższy postój zrobiłem w Żuławce Sztumskiej, gdzie nadszedł czas na II śniadanie. Pączki +cola = nie jedzcie tego w domu ;-)

I tak to dotarłem na Żuławy Wiślane, gdzie było coraz więcej roztopów i spod warstwy lodu przebijał asfalt. To było najlepsze połączenie, kolce na takiej nawierzchni robiły robotę na 5+. To nie był tani zakup, ale komfort psychiczny jest wart każdych pieniędzy.

Na koniec przyszło mi w Karczowiskach Górnych poczekać z dobrą minutę na możliwość włączenia się w ruch na DK22, którą pędził akurat tabun TIR-ów i osobówek. Jak już się włączyłem, to pęd się skończył :-))

Za chwilę byłem na myjni, żeby opłukać Kubusia z soli ostatnich dni i w ten sposób ostatnia wycieczka sezonu 2021 dobiegła końca. 14.000 km przekroczone, to wspaniały wynik z którego jestem niezwykle zadowolony. Oby 2022 rok był podobnie udany, czego sobie i Wam życzę. A na oficjalne rozpoczęcie nowego sezonu zapraszam już za 48 godzin :-)

GDAŃSK

Sobota, 18 grudnia 2021 · | Komentarze 2

Trasa: GDAŃSK OLIWA-Jelitkowo-Oliwa-Wrzeszcz-Stare Miasto-Przejazdowo-Koszwały-Nowy Dwór Gdański-Solnica-Jazowa-Kępki-Bielnik I-ELBLĄG

Podarowaliśmy sobie z Robertem odrobinę luksusu i do Gdańska rano pojechaliśmy PKP. Ileż można dla idei walczyć z żuławskimi wichurami, dodatkowo okraszonymi dzisiaj przymarzającym asfaltem, co stwierdziliśmy w drodze powrotnej, obserwując topiącą się w słońcu podejrzaną wilgoć pod naszymi kołami. Celem wyjazdu było przymierzenie butów SPD Shimano w oliwskim sklepie Wysepki. Tak jak rozmiar 48 właśnie wraca do innego sklepu, tak rozmiar 47 okazał się idealny ... w chodzeniu po korytarzu. Czy się okaże dobry na rowerze, zobaczymy po 11 stycznia.

Trasa powrotna z wiatrem była bardzo przyjemna, no bo jaka być miała :-) Trzeba było tylko na rondach uważać, bo tak jak wspomniałem, miejscami były mokro z pewnością nie od opadów. W Nowym Dworze Gdańskim naliczyłem 7 znaków B-9 na odcinku gdzie jest dobra, albo byle jaka droga rowerowa. Pojawiło się też oznakowanie szlaków EuroVelo 10 oraz  EV13 i pewnie stąd te zakazy jazdy po ulicy. To sprawia, że NDG lepiej będzie odtąd omijać, jadąc np. przez Kmiecin.

1. Gdańsk

2. EuroVelo dociera powoli do GreenVelo

3. Późna jesień nad Kanałem Jagiellońskim

4. Grudniowy landszafcik

5. Buty z Gdańska, pedały z Olsztyna, rowerzysta z Elbląga :-))