INFO

avatar Ten blog rowerowy prowadzi MARECKY z miasta Elbląg. Mam przejechane od 1995r. 301.707 kilometrów, czyli właśnie po raz siódmy okrążyłem równik :-). Pomykam po drogach i dróżkach z prędkością 20.93 km/h i tak jest OK.
Więcej o mnie.

MOJA STRONA INTERNETOWA

marecki.home.pl

KATALOG ŻUŁAWSKICH DOMÓW PODCIENIOWYCH

DOMY PODCIENIOWE Z XVIII/XIX w.

MOJE GALERIE

FOTOSIK (do 30.04.2023)

DO MRDP 2025 ZOSTAŁO



baton rowerowy bikestats.pl 2024 button stats bikestats.pl 2023 button stats bikestats.pl 2022 button stats bikestats.pl 2021 button stats bikestats.pl 2020 button stats bikestats.pl 2019 button stats bikestats.pl 2018 button stats bikestats.pl 2017 button stats bikestats.pl 2016 button stats bikestats.pl 2015 button stats bikestats.pl 2014 button stats bikestats.pl 2013 button stats bikestats.pl 2012 button stats bikestats.pl 2011 button stats bikestats.pl 2010 button stats bikestats.pl 2009 button stats bikestats.pl 2008 button stats bikestats.pl

ARCHIWUM BLOGA

Wpisy archiwalne w kategorii

OR

Dystans całkowity:8269.00 km (w terenie 199.50 km; 2.41%)
Czas w ruchu:122:12
Średnia prędkość:17.45 km/h
Maksymalna prędkość:57.00 km/h
Suma podjazdów:1556 m
Maks. tętno maksymalne:179 (95 %)
Maks. tętno średnie:137 (73 %)
Suma kalorii:19329 kcal
Liczba aktywności:362
Średnio na aktywność:22.84 km i 2h 58m
Więcej statystyk
Dane wyjazdu:
25.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:31.00 km/h
Temperatura:19.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Czwartek, 1 czerwca 2017 · | Komentarze 0

79 dni do MRDP.

Zajrzałem na jedyny elbląski kontrapas Wspólna/Kościuszki, który przetrwał remont jednej z tych ulic. Elbląski Zarząd Dróg nie byłby jednak sobą, gdyby przy tej okazji nie wprowadził pewnych udogodnień dla - pewnie, że nie dla nas - blachosmrodów. Dzięki przerywanej linii mogą one teraz legalnie wjeżdżać na pas dla rowerów, żeby sobie zaparkować na poboczu. Ciekawe, kiedy dojdzie do pierwszego bum?

Zapomniano natomiast (czekamy na to już prawie 5 lat!) zrobić linię przerywaną na końcu pasa, tak aby umożliwić lewoskręt dla rowerów na drogę boczną, pod górę w kierunku ulicy Saperów. Ciekawe, czy i kiedy to nastąpi? Że nie wspomnę przez grzeczność o pomalowaniu na czerwono i posprzątaniu pobocza :-)

Kategoria OR


Dane wyjazdu:
30.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:0.00 km/h
Temperatura:
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Poniedziałek, 22 maja 2017 · | Komentarze 4

89 dni do MRDP.

Jakieś podchody szykują się na ulicy Pułkownika Dąbka. Ich organizatorem jest - jak wieść gminna niesie - miejscowy Zarząd Dróg. Ciekawe, co i jak będzie po zakończonej zabawie. Obstawiam likwidację przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w imię poprawienia płynności ruchu samochodowego :-). Czyli ludziom gorzej, a samochodom lepiej. Taki smutny elbląski standard...








Kategoria OR


Dane wyjazdu:
21.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:38.00 km/h
Temperatura:2.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Środa, 14 grudnia 2016 · | Komentarze 14

248 dni do MRDP.
Czarna rozpacz ogarnia człowieka jak widzi ostatnie elbląskie inicjatywy rowerowe. Chęci widać są, ale wykonanie woła o pomstę.  Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Śmiech przez łzy - może to jest rozwiązanie :-)

Przy poczcie głównej stanęły trzy, dobrze mi znane stojaki rowerowe. Nie wiem kto był inicjatorem ich ustawienia (sensowności ich w tym miejscu trudno zaprzeczyć) i  nie wiem, czy to są stojaki miejskie - chociaż wyglądają tak samo.  Sam budynek jest zabytkiem, ale stojaki na retro z pewnością nie wyglądają.

To może i drobiazg, ale estetycznie znaczący. Użytkowo ważniejsze jest to, że postawiono je równolegle do budynku i dość blisko muru, ale na szczęście rower od strony ,,wewnętrznej'' się zmieści. Nawet z sakwami, co sprawdziłem. 




Natomiast na dziedzińcu UM stanęła wiata rowerowa. Starałem się o nią bezskutecznie podczas pełnienia funkcji OR i wreszcie jest. Całkiem ładna, w pełni ażurowa, z przesuwanymi czterema wejściami.  I wszystko byłoby OK, gdyby nie kuriozalne stojaki rowerowe na teoretycznie 20 rowerów. Są to ...dobrze znane w Elblągu z lat minionych wyrwikółka, a nie U-kształtne, takie jakie widzicie powyżej. 

Rower stoi w nich niestabilnie, ciężko zapiąć go za koło i ramę,  a do tego stawiając rowery obok siebie kierownicami to 20 się nie zmieści. Na domiar złego dostępu do wiaty broni wysoki krawężnik, na którym urzędniczki i urzędnicy mogą się przewrócić lub uszkodzić rower. Żeby było zupełnie ciekawie, takie stojaki są niezgodne z Zarządzeniem Prezydenta Elbląga (pkt 10.3) i z tego co wiem, za ich wybór było odpowiedzialny urzędnik, właściciel bodajże 7 rowerów (sic!). 






Zaczynam bać się jeździć po mieście ... ;-)
Kategoria OR


Dane wyjazdu:
5.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:30.00 km/h
Temperatura:-2.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Poniedziałek, 12 grudnia 2016 · | Komentarze 5

250 dni do MRDP.

Przeczytałem, że pierwsze (i ostatnie zapewne) w Elblągu rondo ósemkowe (zwane też podpaskowym) przeszło pomyślnie odbiory. Rondo jak rondo, bardziej interesujące rowerzystów rzeczy działy się w temacie nowej ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Konopnickiej, która wraz z rondem była jedną inwestycją.  Tak było jeszcze w listopadzie.

Pełen radosnego podniecenia pojechałem więc zobaczyć na własne oczy wszystko ładnie poprawione, uzupełnione i naprawione. Orgazmu nie było :-)).



1. Zrobiono skrajnię od krawężnika, ale ... kosztem szerokości ścieżki rowerowej, która teraz ma szerokość 1,25 m a powinna mieć 1,5 metra. Tej szerokości drogi budowano w Elblągu w latach ... 90 XX wieku. 




2. W kilku miejscach ścieżka ma nadal 1,40 m szerokości, co nijak nie wygląda jak 1,5 metra. 




3. Już kiedyś - skutkiem niefachowych odbiorów - musieliśmy obniżać krawężniki, ale jak widać, niewiele to niektórych nauczyło ...






Podsumowanie:


1. Inwestycja od strony rowerowej jest zbędna i pogarsza bezpieczeństwo rowerzystów w tym rejonie miasta. Nieprawidłowo zaprojektowana ścieżka stwarza niebezpieczeństwo potrącenia pieszych przez rowerzystów (i na odwrót) lub rowerzystów przez samochód. Od strony zachodniej ścieżka rowerowa przecina ulice: Pomorską (dwukrotnie - przy sklepie Słoneczko i przed Pizzerią La Capra, Kaliską i Pawią).

Pole widoczności dla kierowcy i rowerzysty jest tam bardzo słabe, bez porównania gorsze niż w przypadku jazdy rowerem po jezdni. Także silne odgięcie w rejonie ronda ścieżki rowerowej w prawo jest bardzo niebezpieczne, bo wprowadza w błąd kierującego samochodem co do rzeczywistych intencji rowerzysty w wyborze kierunku ruchu.

2. Ścieżka rowerowa została wykonana z polbruku, co jest niezgodne z Zarządzeniem Prezydenta Elbląga (rozdział 9).

3. Ścieżka rowerowa została wykonana niezgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej ( nieprawidłowa miejscami jej szerokość).

Alternatywą, znacznie bezpieczniejszą i do tego tańszą w wykonaniu i utrzymaniu byłoby zaprojektowanie pasów rowerowych w jezdni lub zastosowanie środków uspokojenia ruchu i pozostawienie ruchu rowerów na zasadach ogólnych.

W obecnej sytuacji, gdy przepisy kodeksu drogowego zmuszają nas do korzystania z tak fatalnej drogi rowerowej, bo inaczej możemy narazić się na otrzymanie mandatu rekomenduję omijać w miarę możliwości ten odcinek ulicy Konopnickiej i korzystanie z alternatywnych ulic równoległych (doskonałej jakości asfalt na ulicy Modlińskiej i mniej doskonały na ulica Żyrardowskiej).

Kategoria OR


Dane wyjazdu:
5.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:35.00 km/h
Temperatura:6.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Czwartek, 8 grudnia 2016 · | Komentarze 0

254 dni do MRDP.

Okazuje się, że sprawę ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie w ciągu DK22 nad torem kolejowym należy widzieć w szerszym kontekście. Jak pisze w korespondencji rzecznik prasowy olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki: 

Ma Pan rację jeśli chodzi o znaki C-13 i C-16, ustawienie ich było efektem omyłki przy opracowywaniu projektu organizacji ruchu, dlatego zostały zdjęte. Obiekt został wybudowany w kształcie docelowym uwzględniającym zarówno w przyszłości przebudowę drogi wraz z jej poszerzeniem, jak również budowę przez miasto ciągu pieszo rowerowego od strony Elbląga (dk 22 od wiaduktu w kierunku Elbląga jest w zarządzie miasta). 


Stąd uwzględnione są na nim i ciąg pieszo-rowerowy i pasy awaryjne, ponieważ prościej i taniej było wybudować teraz obiekt o wyższych parametrach, niż w przyszłości go poszerzać lub budować obok kładkę dla pieszych i rowerzystów. Dopóki nie będzie kontynuacji ciągu pieszo-rowerowego poza wiaduktem, ruch rowerowy powinien odbywać po jezdni obiektu.





I wszystko w temacie. Górą jeździmy normalnie, a dołem to się dopiero zobaczy :-)
Kategoria OR


Dane wyjazdu:
35.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:45.00 km/h
Temperatura:2.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Środa, 7 grudnia 2016 · | Komentarze 0

255 dni do MRDP.
Drogowcom z GDDKiA udało się zepsuć całkiem ładny wiadukt na DK 22, ale i nasz elbląski Zarząd Dróg temat wiaduktowy słabo ogarnia. Wiadukt na Akacjowej stoi sobie już parę latek, ale te znaki drogowe na dwukierunkowej  drodze rowerowej wyrosły zupełnie niedawno.
O takich drobiazgach jak skrajnia pionowa czy pozioma ktoś najzwyczajniej zapomniał. Czy przypomni sobie, jak rowerzysta zjeżdżając z góry uderzy głową w znak i straci zdrowie lub życie?




Kategoria OR


Dane wyjazdu:
11.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:34.00 km/h
Temperatura:6.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Czwartek, 24 listopada 2016 · | Komentarze 0

268 dni do MRDP.

Nie tylko na ścieżkach rowerowych wyrastają przeszkody i spowalniacze ruchu. Dla pieszych też są przewidziane atrakcje sprawnościowo-logistyczne. Po lampie na środku chodnika przyszedł czas na likwidację przejścia dla pieszych w ciągu ulicy Robotniczej. Bo tak podobno będzie bezpieczniej dla pieszych i poprawi się płynność ruchu ... dla samochodów. Likwidacja odbyła się  ,,na bogato'' z zastosowaniem barier.




Piesi podczas ,,bezpiecznego'' pokonywania trzech jezdni zamiast jednej mogą popatrzeć sobie w górę na animowanego ludzika. Pierwszego takiego w Elblągu :-). Zanim tam spojrzą, niech jednak najpierw popatrzą w lewo i prawo. 




Co to się wyprawia?



Kategoria OR


Dane wyjazdu:
23.00 km 3.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:40.00 km/h
Temperatura:11.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Wtorek, 22 listopada 2016 · | Komentarze 4

270 dni do MRDP.

Najnowszą elbląską inwestycją rowerową jest ciąg pieszo-rowerowy na ulicy Konopnickiej. Odwiedziłem go z aparatem. Cóż więcej można napisać niż - Boże, widzisz i nie grzmisz.  

Ścieżka rowerowa ma charakter dwustronny, jednokierunkowy i liczy sobie łącznie 910 metrów. Wykonana jest z polbruku niefazowanego koloru czerwonego. Łączy się z wykonanymi w latach wcześniejszych ścieżkami na ulicach Niepodległości i Piłsudskiego.
Jedynym pozytywem tej zupełnie chybionej inwestycji jest fakt, że droga rowerowa ma zachowaną ciągłość na wszystkich wyjazdach z posesji. W Elblągu to nowość.

Zapraszam na wycieczkę :-)

1. Połączenie z ulicą Piłsudskiego. Ze ścieżki dwukierunkowej wzdłuż Piłsudskiego czarnymi schodkami schodzimy do ścieżki jednokierunkowej o szerokości, uwaga 1,30 m !!!. Obowiązujące przepisy mówią o szerokości minimalnej w tym przypadku 1,5 m. Znak poziomy P-23 ,,rower'' może kiedyś się pojawi w całości i z odwrotnej strony. 
 


2. Docieramy do pierwszego skrzyżowania na trasie - z ulicą Ostródzką. Tutaj mamy szansę na jazdę ścieżką poprowadzoną ,,od ekierki'' i szansę na przewrócenie się na zbyt wysokim krawężniku (przekracza dopuszczalny 1 cm, a tak naprawdę powinien być zupełnie schowany w asfalt). Łagodne łuki wyglądają tak, a schowane krawężniki można znaleźć nawet w innych miejscach tej budowy, co wskazuje jednoznacznie, że da się to zrobić poprawnie). To odgięcie powoduje też, że nie wiadomo dlaczego ścieżka bardzo oddala się od jezdni, co będzie skutkowało za kilka metrów sytuacją widoczną na kolejnej fotce. 



3. Ścieżka rowerowa zaczyna przylegać do płotów posesji. Przyczyną jest zatoka autobusowa, przez którą można poprowadzić ścieżkę rowerową, co wiedzą już nawet w powiecie chojnickim. U nas to wiedza nadal tajemna, co powoduje że rowerzysta ma szansę zabić pieszego, który nieopatrznie wejdzie prosto z furtki na drogę rowerową lub samemu zginąć pod kołami samochodu opuszczającego posesję. Zwłaszcza jak będzie jechał z góry ulicy (pod prąd - niezgodnie z zasadą ruchu prawostronnego). Jest to wg. mnie najniebezpieczniejsze miejsce na tej nowej inwestycji. 



4. Ścieżka wraca w kierunku jezdni. Nadal ma jednak szerokość 1,40 m. Dlaczego ??? Zaczęło się już nielegalne parkowanie, ale z tym problemem policja może się stosunkowo łatwo uporać. 





5. Cieszy zachowanie skrajni pionowej, znak nie stwarza zagrożenia dla rowerzysty. Piachu na razie ogromne ilości, ale służy on uszczelnieniu polbruku i po pierwszych deszczach/ lub pracy miotłą zniknie w szczelinach. Można by to fugować, ale posypanie piaskiem  jest tańsze, choć znacznie mniej trwałe. I zbliżamy sie do półmetka inwestycji, która obejmowała też utworzenie nowatorskiego z konieczności ronda ósemkowego (zwanego też podpaskowym).
 

6. Na ścieżce rowerowej przy rondzie jeszcze kilka dni temu straszyła latarnia postawiona w jej świetle. Podczas mojej wizji lokalnej była już przestawiona poza obrys, ale zapomniano o zachowaniu 20 cm skrajni poziomej. Pamiętano za to o zachowaniu 50 cm (ba, tam jest ponad 50 cm) skrajni od jezdni - pokazuje to dobrze kto jest ważny bardziej, a kto mniej. Biorąc pod uwagę, że słup jest zewnętrznej stronie łuku może żaden z rowerzystów w niego nie uderzy. Może ... 



7. Na przejeździe rowerowym w ciągu ulicy Niepodległości (wschodnia strona) krawężniki są zdecydowanie za wysokie. Szkoda, że Zarząd Dróg zapomniał po dwuletniej akcji kosztownego obniżania krawężników o tym istotnym dla rowerzystów szczególe. Po co płacić potem po raz drugi, jak można to mieć tanio i od razu ...



8. Po okrążeniu ronda zaczynamy jazdę w dół  z powrotem do ulicy Piłsudskiego. Przy Pizzerii La Capra spotykamy niebezpieczny, wysoki krawężnik postawiony bez zachowania skrajni 20 cm. Z zadowoleniem za to stwierdzam, że ścieżka ma tutaj w końcu przepisową szerokość 1,5 metra.



9. Docieramy w okolice przystanku autobusowego, gdzie powtarza się sytuacja ze strony przeciwnej. Ścieżka rowerowa prowadzi daleko od jezdni, ryzyko potrącenia pieszych jest duże. A można było rowery poprowadzić przez zatokę i uwolnić cały chodnik dla pieszych, którzy spokojnie i bez rowerzystów za plecami czekaliby na autobus. 



10. Na skrzyżowaniu Konopnickiej i Pawiej możemy przedwcześnie zakończyć naszą jazdę przewracając się na tym ,,kosmicznym'' krawężniku. Nie dość że bardzo wysoki, to jeszcze pod kątem. Poprawcie to jak najszybciej!



11. I tak wracamy do ulicy Piłsudskiego, gdzie czeka na nas dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 1,80 m (zgodnie z przepisami powinna mieć nie mniej niż 2,0 metry) i betonowy słup, który ktoś kiedyś może usunie ...



Dziękuję za uwagę. 

Podsumowanie: 


1. Inwestycja od strony rowerowej jest zbędna i pogarsza bezpieczeństwo rowerzystów w tym rejonie miasta. Nieprawidłowo zaprojektowana ścieżka stwarza niebezpieczeństwo potrącenia pieszych przez rowerzystów (i na odwrót) lub rowerzystów przez samochód. Od strony zachodniej ścieżka rowerowa przecina ulice: Pomorską (dwukrotnie - przy sklepie Słoneczko i przed Pizzerią La Capra, Kaliską i Pawią).  

Pole widoczności dla kierowcy i rowerzysty jest tam bardzo słabe, bez porównania gorsze niż w przypadku jazdy rowerem po jezdni. Także silne odgięcie w rejonie ronda ścieżki rowerowej w prawo (zdjęcie nr 6) jest bardzo niebezpieczne, bo wprowadza w błąd kierującego samochodem co do rzeczywistych intencji rowerzysty w wyborze kierunku ruchu.

2. Ścieżka rowerowa została wykonana z polbruku, co jest niezgodne z Zarządzeniem Prezydenta Elbląga (rozdział 9).

3. Ścieżka rowerowa została wykonana niezgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej ( nieprawidłowa miejscami  jej szerokość, niezachowana skrajnia pozioma).

Alternatywą, znacznie bezpieczniejszą i do tego tańszą w wykonaniu i utrzymaniu byłoby zaprojektowanie pasów rowerowych w jezdni lub zastosowanie środków uspokojenia ruchu i pozostawienie ruchu rowerów na zasadach ogólnych. 

W obecnej sytuacji, gdy przepisy kodeksu drogowego zmuszają nas do korzystania z tak fatalnej drogi rowerowej, bo inaczej możemy narazić się na otrzymanie mandatu rekomenduję omijać w miarę możliwości ten odcinek ulicy Konopnickiej i korzystanie z alternatywnych ulic równoległych (doskonałej jakości asfalt na  ulicy Modlińskiej i mniej doskonały na ulica Żyrardowskiej). 

A było tak ładnie ...

Kategoria OR


Dane wyjazdu:
9.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:31.00 km/h
Temperatura:10.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu+3

Poniedziałek, 9 listopada 2015 · | Komentarze 2

Po wielu latach powstały w końcu przejazdy rowerowe wzdłuż ulicy Piłsudskiego zapewniając legalny przejazd przez ul. Płk. Dąbka. Brawo :-). Technika wykonania pozostawia trochę do życzenia, ale przecież nie takie rzeczy rowerowy Elbląg już widział :-).



Kategoria Z MICHAŁEM, OR


Dane wyjazdu:
15.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:30.00 km/h
Temperatura:10.0
Podjazdy: m
Rower:

To tu, to tam po Elblągu

Czwartek, 26 marca 2015 · | Komentarze 4

I tak się zakończyła krótka era oficera rowerowego w Elblągu. Dziękuję wszystkim - których miałem okazję poznać podczas swoich działań - za współpracę :-).



Kategoria OR