WARSZTATY ROWEROWEJ JAZDY

WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE - SP 18

Poniedziałek, 14 października 2019 · | Komentarze 0

Spokojne patataj po Elblągu w letnich temperaturach i takiejże odzieży zakończyłem warsztatami dla klas IV Szkoły Podstawowej nr 18 w Elblągu. Z grupą 8 chłopców i dziewczynek w towarzystwie nauczyciela Ireneusza Kujawskiego oraz dwójki rodziców zrobiliśmy rundę po osiedlu Zawada.

Podczas jazdy mówiłem o bezpieczeństwie na przejazdach rowerowych, zasadach pokonywania przejść dla pieszych i ruchu prawostronnym na drogach rowerowych, unikaniu zagrożeń ze strony zaparkowanych na chodnikach samochodów i bezpiecznej jeździe po chodniku z poszanowaniem praw pieszych. Omówiłem także obowiązkowe wyposażenie rowerów oraz zademonstrowałem parkowanie roweru przy U-kształtnym stojaku rowerowym za pomocą zapięcia typu u-lock.

Dzieciaki przygotowują się do egzaminu na kartę rowerową, także omówiłem napotkane po drodze znaki drogowe oraz odpowiedziałem na nurtujące ich pytania. Po 1,5 godzinie zajęcia się zakończyły, ale obiecaliśmy sobie jeszcze je powtórzyć. Do zobaczenia zatem :-).

Dziękuję za zaproszenie i aktywny udział w zajęciach.

Sobota, 5 października 2019 · | Komentarze 0

Ostatnia w tym roku edycja warsztatów miejskiej jazdy na rowerze zgromadziła pięć osób. Na Placu Jagiellończyka, skąd ruszaliśmy nie było tym razem policjantów, ale ich nieobecność związana była z koniecznością pracy przy meczu piłkarskim, także są usprawiedliwieni :-)

Tematem dzisiejszych zajęć była jazda po ulicach nie posiadających dróg rowerowych bez strachu przed poruszającymi się samochodami. To właśnie strach przed nierozważnymi kierowcami samochodów, spycha większość miejskich rowerzystów na chodniki, gdzie utrudniają poruszanie się pieszym i są zmuszani do skomplikowanych manewrów między ludźmi, zaparkowanymi samochodami, znakami drogowymi i innymi przeszkodami, co także jest niebezpieczne dla nich samych.

Tymczasem miejsce pojazdów (rower zaliczamy do tej kategorii) jest na jezdni i to dzisiaj starałem się pokazać Oli, która miała okazję jechać w towarzystwie Dareckiego, Mirka i Zenona. Oni akurat jazdę miejską znają dobrze, ale nigdy nie jest tak, że wie się wszystko. Warsztaty zaś filmował Łukasz swoją kamerą na kasku i myślę, że powstanie z tego niezła produkcja :-).

Poza jazdą uliczną, omówiliśmy także błędy w wykonaniu dróg rowerowych skutkujące mniejszym poziomem bezpieczeństwa jadących nimi rowerzystów, kilka ,,czarnych punktów'' na rowerowej mapie Elbląga, wpływ parkowania samochodów na styl jazdy rowerem po ulicy,  a na koniec obejrzeliśmy i przejechaliśmy się wyremontowanym chodnikiem w Parku Kajki, który zyskał nawierzchnię szutrową nieco jednak różniącą się od realizacji z lat poprzednich.

W roku 2020 formuła warsztatów ulegnie pewnym zmianom i starając się nadążyć za duchem czasów oferta ulegnie poszerzeniu. O szczegółach napiszę w swoim czasie. Tymczasem dziękuję wszystkim kursantom za udział w tegorocznych zajęciach.

Warsztaty organizowane były w ramach Programu Bezpieczny Elbląg - Współdziałanie i Aktywizacja Społeczna przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Komendę Miejską Policji w Elblągu, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Elblągu przy współudziale Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych TUW. Bardzo dziękuję wszystkim partnerom i sponsorom za pomoc przy ich przeprowadzeniu.

Sobota, 14 września 2019 · | Komentarze 0

Przedostatnia w tym roku edycja zajęć warsztatowych okazała się niewypałem frekwencyjnym, bo poza rowerowym patrolem Policji na Placu Jagiellończyka nie uświadczyłem żadnych innych osób na rowerach. Odczekawszy dla spokoju ducha akademicki kwadrans ruszyliśmy do wykonywania innych swoich obowiązków.

Liczę na Was 5 października, kiedy to odbędzie się ostatnia w tym roku edycja warsztatów miejskiej jazdy na rowerze.

Sobota, 15 czerwca 2019 · | Komentarze 14

Trzecia odsłona warsztatów miejskiej jazdy na rowerze przebiegała według nieco zmienionego scenariusza. Na Plac Jagiellończyka przyjechała bowiem czwórka kursantów, za to nie było nikogo ze służb mundurowych. Taki układ jest w sumie lepszy, niż jak w maju, kiedy to na jednego rowerzystę przypadało 3 trenerów :-)

Dzisiejszą jazdę podporządkowałem młodemu Marcelowi, podczas której omówiliśmy jego nową drogę do szkoły.  Poza tym zwracałem tradycyjnie uwagę na bezpieczny sposób pokonywania przejazdów rowerowych, zasady pierwszeństwa na nich, ruch pieszych w okolicach ścieżek rowerowych, jazdę w bezpiecznej odległości od zaparkowanych samochodów oraz jazdę przez przystanki autobusowe.

Zajęcia warsztatowe odbyły się na trasie: Pl.Jagiellończyka-Teatralna-Odzieżowa-Zacisze- Armii Krajowej-12 Lutego-Królewiecka-Cicha-Kajki-park-Brzeska-Browarna-Obrońców Pokoju-Płk. Dąbka-Pl. Jagiellończyka.

Dziękuję uczestnikom warsztatów za przybycie i aktywny udział w zajęciach. Na kolejne zajęcia zapraszam już po wakacjach, spotykamy się 14 września

ROWEROWA SOBOTA

Sobota, 18 maja 2019 · | Komentarze 4

Sobotnie rowerowanie rozpoczęło się o godzinie 10 drugą edycją warsztatów miejskiej jazdy na rowerze. Na wypełniony tłumem ludzi z telewizorami, nakrętkami  i drzewkami Plac Jagiellończyka (Elbląskie Dni Recyklingu) przyjechała ... jedna osoba - Zenon.  Był też rowerowy patrol policji i w takim to 4 osobowym składzie ruszyliśmy w północne rewiry Elbląga.

Podczas jazdy ulicami płk. Dąbka, Matejki, Krakusa, Obrońców Pokoju, Wiejską, Podgórną, płk. Dąbka, Ogólną, Konopnickiej i Niepodległości omówione zostały zasady jazdy ścieżkami jednokierunkowymi, sposoby włączania się do ruchu, zasady pokonywania skrzyżowań i przejazdów rowerowych. Omówiliśmy także niebezpieczne miejsca na tej trasie. Wyjaśniłem, kiedy można jechać ulicą, pomimo istnienia ścieżki rowerowej obok.

Po lekko ponad godzinie udaliśmy się w pełnym składzie na Stare Miasto, skąd o 12 miał ruszyć spod Biblioteki Elbląskiej rajd rowerowy Odjazdowy Bibliotekarz. W międzyczasie zaczął kapać deszcz. Po pożegnaniu się z sympatyczną parą policjantów wraz z Zenonem odwiedziliśmy jeszcze Biedronkę, gdzie zaprowiantowałem swój bidon.

Wróciliśmy pod bibliotekę już w trakcie rozwijającej się chmury burzowej i ledwo zasiedliśmy pod eleganckim daszkiem nieopodal lunęła z nieba ściana wody. Trudno było w tej sytuacji oczekiwać dużej frekwencji na trasie Odjazdowego Bibliotekarza, skoro pogoda zrobiła się tak odjechana. Analiza serwisów pogodowych wskazywała, że padać powinno do 18 albo i do 21.

Burza, jak to burza, w końcu poszła w kierunku Gdańska a kilkuosobowa ekipa (w tym i my), która przebywała już w siedzibie Biblioteki Elbląskiej debatowała zawzięcie co do kierunku jazdy. Bo teza, żeby zupełnie zrezygnować nie była rozważana. Sytuację ratowała stabilna temperatura +18 stopni.  Deszcz sobie kapał coraz słabiej.

Aż wreszcie nadeszła 12:35 i wyszliśmy przed bibliotekę. Pamiątkowa fotka dopełniła ceremonii startu i ruszyliśmy na Żuławy, nieznacznie modyfikując zaplanowaną na plakacie trasę.

TRASA: ELBLĄG-Raczki Elbląskie-Żurawiec-Jezioro-Markusy-Zwierzno-Różany-Gronowo Elbląskie-Jasionno-Karczowiska Górne-ELBLĄG

Deszcz z każdą chwilą padał coraz słabiej, aż dał sobie spokój, widząc, że tej ekipy takie drobiazgi nie ruszają :-).
Spokojnym, znanym z Miejskich Wycieczek Rowerowych, tempem dotarliśmy do Zwierzna, gdzie w miejscowej bibliotece mieliśmy do wyboru wiatę i ognisko, albo salę z kawą, herbatą i własnoręcznie wyprodukowane  ... pączki, przez miejscowe gospodynie. Zgadniecie, co wybraliśmy? Jak nie, to galeria Wam pomoże ;-)

Po obejrzeniu ciekawego księgozbioru zasiedliśmy za stołami i rozpoczęliśmy wesołą integrację z mieszkańcami, którzy spodziewali się większej ekipy z Elbląga, a nie tylko delegatów. Obiecaliśmy poprawę już za rok. Smakowita nasiadówka mogłaby trwać i trwać, bo pączki w magiczny sposób ciągle były na półmiskach, ale że dzisiaj nie był tłusty czwartek, to w końcu trzeba było powiedzieć stop łakomstwu.

Wyszliśmy zatem lekko ociężałymi krokami przed zwierzeńską bibliotekę, aby w pełnym słońcu zrobić pamiątkowa fotkę. O serwisach pogodowych w tym momencie z litości nie wspomnę ...

Dzięki uprzejmości posiadaczki kluczy do kościoła mieliśmy okazję zajrzeć do wnętrza stylowej świątyni i uwiecznić ją na kartach pamięci naszych fotopstryków. Dalej było już tylko czyste kręcenie kilometrów w cudownym słońcu i pięknych okolicznościach żuławskiej przyrody. Jadący z nami Leszek Marcinkowski z elbląskiego PTTK, jak to rasowy przewodnik, zasugerował nagle w Karczowiskach Górnych zjazd na gruntową drogę twierdząc, że nie pożałujemy lekkiego ubrudzenia rowerów.

Czekał na nas ukryty w zielonej gęstwinie dom podcieniowy z zabudowaniami gospodarczymi. Byłem przekonany, że nie mam go w swojej kolekcji, ale jednak odwiedziłem go w 2007 roku. Na pierwszy rzut oka ciężko go teraz poznać. Po jego spenetrowaniu i zapoznaniu się z ciekawskim stadkiem byków i krów ruszyliśmy do Elbląga, który był już widoczny na tle ciemnych wzgórz Wysoczyzny Elbląskiej.

Dziękuję wesołej ekipie organizatorów za wspólne kręcenie i niepoddanie imprezy pomimo pewnych trudności pogodowych na początku. Siedzący dzisiaj w domach mają czego żałować ;-).

Sobota, 27 kwietnia 2019 · | Komentarze 4

Pierwsza odsłona warsztatów miejskiej jazdy na rowerze przeprowadzonych po kilkuletniej przerwie zgromadziła na Placu Jagiellończyka 6 uczestników. Jedna osoba zapisała się internetowo, pozostali przybyli ,,spontanicznie''. Taka forma uczestnictwa jest także mile widziana, chociaż napisanie maila ułatwia zaplanowanie trasy i przygotowanie się do zajęć.

Z ramienia współorganizatorów pojawiła się Izabela Nowaczyk (która także jadąc na rowerze skorzystała z zajęć) z elbląskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz rowerowy patrol z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji (KMP) w Elblągu. Zjawili się także na chwilę funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Elblągu.

Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od omówienia obowiązkowego wyposażenia roweru. Z pewnym niepokojem przyjąłem informację od policjanta z ,,drogówki'', że do obowiązkowego wyposażenia roweru należy także biało światło odblaskowe z przodu. Jako że takiego mój rower nie ma i nigdy nie miał, sprawdziłem to natychmiast po powrocie do domu. Prawda jednak jest nieco inna, a mówi o niej § 53 i § 56 tego rozporządzenia. Odblaskowe światło białe jest DOPUSZCZALNE, ale obowiązkowe jest tylko światło odblaskowe czerwone, montowane z tyłu i o kształcie innym niż trójkąt.

Z Placu Jagiellończyka ruszyliśmy w kierunku ulicy Królewieckiej, potem skierowaliśmy się do ulicy 12 Lutego, która doprowadziła nas do skrzyżowania przy Areszcie Śledczym. Dalej przez parking przy sądzie wjechaliśmy na ulicę 3 Maja, którą dotarliśmy do Alei Grunwaldzkiej. Po dotarciu na Plac Dworcowy zawróciliśmy i pod wiaduktem wróciliśmy na Grunwaldzką. Powtarzając drogę przez 3 Maja i 12 Lutego wróciliśmy na Plac Jagiellończyka, gdzie po prawie 2 godzinach i 8 km pierwsza edycja warsztatów dobiegła końca.

Podczas jazdy zwracaliśmy uwagę na jazdę ,,pod prąd'' na ścieżkach jednokierunkowych, na to kiedy trzeba jechać ścieżką rowerową a kiedy można ulicą, sposoby wjazdu i zjazdu na ścieżki rowerowe oraz o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas miejskiej podróży rowerem. Aktywny udział w warsztatach brali policjanci z patrolu rowerowego, którzy nie ograniczali się tylko do zamykania grupy kursantów, co stanowiło miłą odmianę w stosunku do poprzednich edycji warsztatów. Dziękuję Panowie za wsparcie!

Podziękowania należą się także Wojewódzkiemu Ośrodkowi Ruchu Drogowego oraz Towarzystwu Ubezpieczeń Wzajemnych TUW za przygotowanie gadżetów dla uczestników warsztatów.

Na kolejne warsztaty miejskiej jazdy na rowerze zapraszam już 18 maja. Ruszamy o godzinie 10:00 z Placu Jagiellończyka.

Wtorek, 23 kwietnia 2019 · | Komentarze 2

Dwa razy by mnie dzisiaj zdmuchnęło - i to nie były TIR-y :-). Trzymajcie mocno kierownice i uważajcie na siebie. A kto chce poznać tajniki bezpiecznej i efektywnej  miejskiej jazdy na rowerze niech przybywa już w najbliższą sobotę, 27 kwietnia, na Plac Jagiellończyka. Naprawdę warto!

Fot. WORD Elbląg

ELBLĄSKI DZIEŃ BEZ SAMOCHODU

Sobota, 20 września 2014 · | Komentarze 2

Bardzo skromne obchody tegorocznego Elbląskiego Dnia Bez Samochodu przewidywały przejazd rowerowy ulicami miasta, odwiedziny festynu na elbląskiej Zawadzie oraz piątą edycję warsztatów miejskiej jazdy na rowerze.

Doskonała, wręcz perfekcyjna rowerowa pogoda sprawiła że prawie 200 osób przejechało w kolorowym peletonie czternastokilometrową trasę po Elblągu pokazując kierowcom,  że nie tylko samochody tworzą ruch na ulicach.  My też jesteśmy ruchem :-).

Festyn na Zawadzie odwiedziła już mniejsza grupa rowerzystów, a co się na nim działo zobaczycie TUTAJ.

Festyn na Zawadzie © MARECKI

Festyn na Zawadzie - siedzę w symulatorze i sobie dachuję :-) © MARECKI

A  na koniec spod Tawerny Tortuga na elbląskim Starym Mieście ruszyła piąta odsłona warsztatów miejskiej jazdy na rowerze. Podczas najdłuższych, prawie dwugodzinnych zajęć podsumowaliśmy nasze warsztaty, chociaż obyło się bez egzaminu :-).

Atrakcją było pojawienie się tandemu - rzadko widziany rodzaj roweru na polskich drogach :-).  Zajęcia te zgromadziły największą liczbę uczestników, bo aż 14 osób.  Łącznie podczas pięciu edycji udział w warsztatach wzięło 51 osób. Dziękuję elbląskiej Policji i Straży Miejskiej za pomoc w zabezpieczaniu grupy rowerzystów podczas szkoleń.

Elbląg - warsztaty miejskiej jazdy na rowerze - edycja nr 5 © MARECKI

Pełna fotorelacja z warsztatów okiem uczestniczki TUTAJ

WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE - IV EDYCJA

Czwartek, 18 września 2014 · | Komentarze 0

Czwarta edycja warsztatów miejskiej jazdy na rowerze wiodła ścieżkami rowerowymi wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Tysiąclecia, Grunwaldzkiej, Hetmańskiej i 12 Lutego. Siedem osób pokonało dokładnie 7 km zapoznając się z rowerową charakterystyką  centrum Elbląga.

Ostatnia, piąta edycja warsztatów, ruszy w sobotę, 20 września o godzinie 15.00 spod Tawerny Tortuga na elbląskim Starym Mieście.

Elbląg - warsztaty miejskiej jazdy na rowerze - edycja nr 4 © MARECKI

Pełna fotorelacja w obiektywie uczestniczki jest TUTAJ

WARSZTATY MIEJSKIEJ JAZDY NA ROWERZE - III EDYCJA

Środa, 17 września 2014 · | Komentarze 2

Podczas zajęć na III edycji warsztatów przejechaliśmy się ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Płk. Dąbka ze szczególnym uwzględnieniem elbląskiego ,,czarnego punktu'' rowerowego przy stacji BP. Zajrzeliśmy także na ulicę Niepodległości i Legionów a naszą jazdę zakończyliśmy na skrzyżowaniu tej ulicy z Królewiecką. Jechało ze mną 9 osób.

Elbląg - warsztaty miejskiej jazdy na rowerze - edycja nr 3 © MARECKI

Pełna fotorelacja w obiektywie uczestniczki jest TUTAJ :-)

Kolejne warsztaty ruszają już jutro też o godzinie 17:00 spod Tawerny Tortuga na Starym Mieście.

A wracając do domu dostrzegłem na rowerze Asię, której rowerowa elegancka wypełnia w całości wymagania rubryki Elbląg  Cycle Chic. Dziękuję za pozowanie :-).