SZLAK MENNONITÓW-ŻUŁAWY ELBLĄSKIE

Sobota, 3 maja 2014 · | Komentarze 2

Trasa: ELBLĄG-Nowakowo-Kępa Rybacka-Bielnik II - Władysławowo-Helenowo-Raczki Elbląskie-Jezioro-Markusy-Różany-Rozgart-Szaleniec-Kławki-Krzyżanowo-Stare Pole-Fiszewo-Oleśno-Gronowo Elbląskie-Jasionno-Karczowiska Górne-ELBLĄG.

Najnowsza realizacja Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski to czerwony Szlak Mennonitów na Żuławach Elbląskich zaczynający się w Raczkach Elbląskich razem ze szlakiem niebieskim Wokół Jeziora Druzno. Szlak jest dwukierunkowy, a jego oznakowanie kończy się na obecnie w Starym Polu. Można go przejechać każdym typem roweru, ale na rowerze szosowym będzie to najmniej wygodne. Profil trasy jest płaski jak naleśnik, najwyższe wzniesienia to podjazdy na mostki :-).

Na szlaku znajdziemy tablice z rowerową mapą Żuław Elbląskich. Oficjalnych miejsc odpoczynku nie ma, ale na trasie są wiaty budowane przez lokalne wspólnoty samorządowe. Dostępność sklepów spożywczych jest zadowalająca, innych sklepów brak.

Szlak jest poprowadzony różnej jakości drogami asfaltowymi o małym i bardzo małym ruchu samochodowym. W kilku miejscach pojawiają się kocie łby, ale długość tych odcinków nie jest bolesna i możliwa do ominięcia jadąc czy to poboczem czy po chodniku (jak w Krzyżanowie). W Zwierzeńskim Polu mamy możliwość skorzystać ze szlaku łącznikowego do Żuławki Sztumskiej, w której pojawia się Szlak Kościołów Powiśla należący do grupy szlaków rowerowych na Powiślu.

Szlak Mennonitów jest krótki (30 km), ale jego trasa odwiedza najważniejsze punkty na mapie Żuław Elbląskich do których można zaliczyć najniżej położony punkt w Polsce, czyli sławną depresję w Raczkach Elbląskich, mennonicki dom modlitwy w Jeziorze, parową stację pomp w Różanach, domy podcieniowe w Rozgarcie czy jeden z największych żuławskich cmentarzy mennonickich w Szaleńcu. Jest to dobra propozycja na spokojną wycieczkę dla całych rodzin niezależnie od stopnia zaawansowania rowerowego. W razie kłopotów PKP w Starym Polu czeka :-)

Przebieg całego Szlaku Mennonitów na Żuławach Wiślanych.