ŻUŁAWY GDAŃSKIE

Wtorek, 4 stycznia 2011 · | Komentarze 12

Trasa: GDAŃSK-Pruszcz Gdański-Różyny-Skowarcz-Suchy Dąb-Osice-Giemlice-Długie Pole-Leszkowy-Kiezmark-Nowy Dwór Gdański-ELBLĄG

Wykorzystując urlop zrobiłem sobie wycieczkę do Gdańska. A że nie lubię za dużo jeździć PKP, to z powrotem wróciłem na dwóch kołach.

Celem jazdy było obejrzenie trzech ostatnich nieodwiedzonych przeze mnie domów podcieniowych na Żuławach Wiślanych. Plan został zrealizowany w 100, ba w 1000%, bo poza trzema domami:

w Gdańsku Oruni
NAJMNIEJSZY PODCIEŃ NA ŻUŁAWACH-DAWNA KUŹNIA © MARECKI

Gdańsku Lipcach
GDAŃSK LIPCE-DOM PODCIENIOWY © MARECKI

oraz Różynach
RÓŻYNY-DOM PODCIENIOWY z 1784 r. © MARECKI

zobaczyłem trwającą budowę domu podcieniowego w Osicach. Budowę, a nie rekonstrukcję!
Ponad 30 minutowa wizja lokalna połączona z rozmową z fachowcami z podelbląskiego Bielnika I, mającymi chyba geny dawnych cieśli żuławskich Dawida Zimmermanna czy Petera Loewena, uświadomiła mi skalę inwestycji. Inwestorem domu jest pracujący w Gdańsku Żuławiak. To jedyny znany mi podcień, który jest budowany od podstaw. Imponująca jest dbałość o szczegóły architektoniczne, jak i dobór materiałów do budowy.
Dość powiedzieć, kto używa dzisiaj drewnianych gwoździ i ręcznie robionej cegły. W domu nie ujrzymy oczywiście żadnych plastikowych okien, a i piec z kominem jest umieszczony w jego centralnej części. Wszystko jak w klasycznym domu podcieniowym, nawet jego metraż - 360m2 jest prawidłowy ;-).
Jedynym odstępstwem wydaje się nowoczesny piec gazowy w piwnicy i ogrzewanie podłogowe, ale w końcu mamy XXI wiek :-). Ma być gotowy w czerwcu i już teraz zapraszam Was na wycieczkę do Osic. A na razie można pooglądać jego fotki.
OSICE-BUDOWA DOMU PODCIENIOWEGO AD 2011 © MARECKI

Dojeżdżając do Wisły spojrzałem z daleka na strażnicę wałową w Leszkowych, a z całkiem bliska na strażnicę w Kiezmarku. Tutaj też zajrzałem do ładnie odnowionego kościoła.
LESZKOWY-STRAŻNICA WAŁOWA © MARECKI

KIEZMARK-STRAŻNICA WAŁOWA © MARECKI

KIEZMARK-ODNOWIONY XVIII w. KOŚCIÓŁ P.W. MATKI BOSKIEJ CZĘSTOCHOWSKIEJ © MARECKI

A potem to już została szybka jazda pustawą DK 7 na której szalał wiatr zasypując mi pobocze :-).

Pełne foto z tego emocjonującego wyjazdu jest w GALERII. A kompletna (z gratisem :-) już galeria domów podcieniowych z okolic Elbląga do obejrzenia W TYM MIEJSCU.

| 17:08 wtorek, 9 października 2012 | linkuj Hej kolego :-). Ten dom to coś niebywałego, tak jak jego właściciele. Zajrzeliśmy do niego w STYCZNIUtego roku.
WOJT | 17:34 poniedziałek, 8 października 2012 | linkuj Cześć niedawno zrealizowałem podobną do twojej wycieczkę po Żuławach , właśnie szlakiem domów podcieniowych , choć nie wyznaczonym , tylko trasą podobną do twojej , choć przebieg jej trochę zmieniłem. Jechaliśmy w trzech z Suchego Dębu odbiliśmy na Krzywe Koło , Steblewo , Giemlice i Osice , gdzie oglądalismy tamtejsze domy podcieniowe. Nowy dom w Osicach naprawdę robi wrażenie , dziwie się że jeszcze dziś można stworzyć coś tak wyjątkowego. Turysta z daleka napewno nie domyśli się że pochodzi on z 2011r.
Z Osic , skierowalismy się Trutnowy , Miłocin i Koszwały , a stamtąd starą pustą 7-mką do Bystrej , a potem do Przejazdowa i przez Olszynke wróciliśmy do Gdańska
| 20:11 wtorek, 26 kwietnia 2011 | linkuj Cieszę się. Rozszyfrowanie inskrypcji nie było łatwe, ale UDAŁO SIĘ :-).
Pozdrawiam i do zobaczenia.
miszkoltz | 19:58 wtorek, 26 kwietnia 2011 | linkuj Oczywiście zapraszam wszystkich rowerzystów. Nastawienie tego domu do otoczenia wyraża inskrypcja na ścianie frontowej. Serdeczenie pozdrawiam. Inwestor
| 22:52 wtorek, 19 kwietnia 2011 | linkuj To doprawdy unikatowa realizacja. Do tej pory widziałem tylko ładnie odnowiony dom w Żuławkach, ale renowacja to zupełnie nie to samo co budowa. Pozdrawiam i mam nadzieję, że się Pan nie pogniewa jak kiedyś elbląscy rowerzyści przyjadą nieco liczniejszą grupą na wizję lokalną ;-).

Pozdrawiam.
miszkoltz | 09:37 poniedziałek, 18 kwietnia 2011 | linkuj Dziękuję za słowa pochwały za dom w Osicach. To dla mnie ogromna satysfakcja. Inwestor.
| 20:47 piątek, 25 lutego 2011 | linkuj Cześć Wojtek :-). Te podcienie w miejscowościach o których piszesz już widziałem. Polecam Ci odwiedzić budowę domu podcieniowego w Osicach-naprawdę warto.
WOJT | 20:15 piątek, 25 lutego 2011 | linkuj Ja często bywam na Żuławach. Często z nich korzystam przebywjąc w Gdańsku. Jest tu jeszcze kilka ciekawych domów podcieniowych np. w Truntowach , Koszwałach , Miłocinie. Większość z nich można zobaczyć przemierzając pieszy Szlak Domów Podcieniowych z Koszwał do Koźlin
gypsy
| 19:22 czwartek, 6 stycznia 2011 | linkuj moja "podcień" jest niestety parterowa i ma tylko dwa filary;) w terminologii funkcjonuje jako "ganek", a na herbatkę zapraszam przy okazji przejazdu peryferiami Zawodzia - tymi z białą drogą :)
mijałam Cię gdy wjeżdżałeś w Stare Babki :-)) Pzdr.
| 17:35 czwartek, 6 stycznia 2011 | linkuj gypsy: Jak jeszcze Twój dom na podcień przed progiem, to wpraszam się na herbatę ;-). Czy mijałaś mnie na DK 7 między Solnicą a Jazową ?

surf: Z rozmowy z ekipą budowlaną dowiedziałem się, że inwestor miał bardzo sprecyzowaną wizję (plany, stare zdjęcia, swoje pomysły) tego domu. Do tego pomocą służyli mu budowlańcy, doradzając, co jest możliwe do wykonania, a co nie. Inwestor architektem nie jest, ale zaklasyfikowanie jego domu do odrestaurowanych budowli zabytkowych miałoby sens.

Pozdrawiam.
surf-removed
| 22:15 środa, 5 stycznia 2011 | linkuj Ciekawa historia z domem w Osicach, wygląda na to, że projekt musiał być przygotowany przez architekta, speca od budowli historycznych. Jak opisujesz, drewniane gwoździe, ręcznie formowana cegła, drewniane okna, a przede wszystkim dbałość o detale architektoniczne. Z tym domem może być tak jak w przypadku budowli Andrzeja Grabowskiego, gdzie zanotowano przypadki klasyfikacji jego dzieł jako odrestaurowanych budowli zabytkowych.
gypsy
| 13:24 środa, 5 stycznia 2011 | linkuj piękna wycieczka, piękne domy - Żuławy moja miłość:) sama mieszkam w "domku żuławskim" na miarę naszych możliwości;) metraż i technologia może odbiega nieco od ideału, ale np. komin stoi w centralnym miejscu!
tak na marginesie: miny, mijających na DK7 rowerzystę, kierowców ( w tym moja;)) - bezcenne!
woda na młyn posiadających patent na prawdy objawione krytykantów (nie posiadam:))

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa wskie